- Curs d'especialització UAB
- Codi de l'estudi: 4636/4
- 4a edició
- Modalitat: Online
- Crèdits: 8 ECTS
- Inici: 18/11/2024
- Final: 06/06/2025
- Places: 50
- Orientació: Acadèmica, Professional
- Preu: 490 €
- Idioma de docència: Castellà
- Lloc: Virtual
Aquest curs en línia sincrònic (en directe) proposa una introducció al concepte d'autoria
al cinema documental. En ell, analitzarem autors/es les obres i els mètodes de treball
del quals han suposat aportacions significatives en el camp de la no ficció, tant en
l'àmbit formal com en el temàtic. Així mateix, abordarem les relacions del cinema
documental amb les principals transformacions culturals i polítiques esdevingudes des
dels anys 50-60 fins a l'actualitat.
2. Shirley Clarke: més enllà de Portrait of Jason.
3. Agnés Varda i el treball d'intuïció en el curtmetratge.
4. David Perlov: veu assatgística, (micro)oralitats i altres recursos sonors per a representar el desarrelament.
5. Cecilia Mangini, entre allò real i allò màgic.
6. Eduardo Coutinho, la forma al servei de la paraula.
7. Sara Gómez i el cinema didàctic com a estètica.
8. Forugh Farrojzad i l'humanisme radical del cinema iranià.
9. Anne Charlotte Robertson i el diari filmat com a teràpia.
10 kim longinotto i l'ús de la càmera a l'espatlla al cinema observacional.
11 Kidlat Tahimik i l'imperialisme cultural.
12 El Su friedrich, el contingut radical mereix una forma radical?
13 Sessió intermèdia. L'autoria grupal, la creació des dels col·lectius.
14 Lourdes Portillo i el cinema transnacional.
15 Fernando Ruiz de Vergara i la censura al cinema documental.
16 Marlon Riggs, Brother to Brother.
17 Raoul Peck i la narrativa dels vençuts.
18 Ursula Biemann i els ponts entre la recerca i la creació.
19 Naomi Uman, l'erotisme i la sexualitat al cinema documental.
20 Wang Bing: de com filmar a l'ésser humà.
21 Carolina Adriazola, José Luis Sepúlveda i els límits de la posada en escena.
22 John Wilson i la dramatúrgia del tutorial humorístic.
23 Nikita Lavretski i les estètiques de resistència, ciberactivisme i escriptures autobiogràfiques.
24 Autors/es del cinema documental africà.
25 Sessió de clausura: el futur de l'autoria en el documental.
Treball final individual: Assaig lliure.
de textos.
Escriptura i crítica cinematogràfica especialitzada en l'àrea de documentals.
Docència relacionada amb l'àmbit del documental.
Direcció i producció de documentals.
al cinema documental. En ell, analitzarem autors/es les obres i els mètodes de treball
del quals han suposat aportacions significatives en el camp de la no ficció, tant en
l'àmbit formal com en el temàtic. Així mateix, abordarem les relacions del cinema
documental amb les principals transformacions culturals i polítiques esdevingudes des
dels anys 50-60 fins a l'actualitat.
Continguts
1. Sessió inaugural: el concepte d'autoria al cinema documental.2. Shirley Clarke: més enllà de Portrait of Jason.
3. Agnés Varda i el treball d'intuïció en el curtmetratge.
4. David Perlov: veu assatgística, (micro)oralitats i altres recursos sonors per a representar el desarrelament.
5. Cecilia Mangini, entre allò real i allò màgic.
6. Eduardo Coutinho, la forma al servei de la paraula.
7. Sara Gómez i el cinema didàctic com a estètica.
8. Forugh Farrojzad i l'humanisme radical del cinema iranià.
9. Anne Charlotte Robertson i el diari filmat com a teràpia.
10 kim longinotto i l'ús de la càmera a l'espatlla al cinema observacional.
11 Kidlat Tahimik i l'imperialisme cultural.
12 El Su friedrich, el contingut radical mereix una forma radical?
13 Sessió intermèdia. L'autoria grupal, la creació des dels col·lectius.
14 Lourdes Portillo i el cinema transnacional.
15 Fernando Ruiz de Vergara i la censura al cinema documental.
16 Marlon Riggs, Brother to Brother.
17 Raoul Peck i la narrativa dels vençuts.
18 Ursula Biemann i els ponts entre la recerca i la creació.
19 Naomi Uman, l'erotisme i la sexualitat al cinema documental.
20 Wang Bing: de com filmar a l'ésser humà.
21 Carolina Adriazola, José Luis Sepúlveda i els límits de la posada en escena.
22 John Wilson i la dramatúrgia del tutorial humorístic.
23 Nikita Lavretski i les estètiques de resistència, ciberactivisme i escriptures autobiogràfiques.
24 Autors/es del cinema documental africà.
25 Sessió de clausura: el futur de l'autoria en el documental.
Treball final individual: Assaig lliure.
Sortides professionals
Recerca al cinema documental o cinema de no ficció amb la intenció de la publicacióde textos.
Escriptura i crítica cinematogràfica especialitzada en l'àrea de documentals.
Docència relacionada amb l'àmbit del documental.
Direcció i producció de documentals.
Beques i ajuts
Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.
Centres responsables
Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat
Contacte
Jorge Tur
Telèfon: 931244885
Informació addicional
https://uab-documentalcreativo.es/