Coneixes l'Observatori per a la Igualtat de la UAB?
Vídeo explicatiu de les tasques i funcions assignades a l'Observatori on es destaquen les principals activitats i accions
L’Observatori per a la Igualtat ha realitzat diferents campanyes de sensibilització per a l'alumnat de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Podeu consultar-les i descarregar-ne els materials als correspondents links.
Campanya preventiva, de sensibilització i informativa que va acompanyar el Punt Lila Virtual de la FMUAB de 2020. La finalitat d’aquesta campanya és visibilitzar les violències masclistes i lgtbifòbiques que es donen en els entorns virtuals i que suposen un greu atac als drets i llibertats de les dones i persones LGTBI, i al seu desenvolupament personal. També es vol posar sobre la taula les estratègies feministes d'autodefensa online com a manera de fer front col·lectivament a aquestes violències.
Consta de 6 imatges que es van difondre a través dels espais virtuals i la web de la Festa Major així com del web i les xarxes socials de l’Observatori. També es van elabora polseres i mascaretes amb el lema “A les xarxes, feminisme” que es van distribuir entre els participants d’aquesta edició de la Festa Major.
Material descarregable:
- Cartells
L’objectiu de la campanya és doble: donar a conèixer el Punt Lila i el procediment que s’ha de seguir en cas de patir una situació de violència masclista o lgbtfòbica, i visibilitzar les violències masclistes que reben les dones i persones LGTBI als espais d’oci com a mecanismes d’expulsió d’aquest espai públic. Amb aquesta finalitat, s’informa a través de cartells i fulletons de l’existència d’un Punt Lila, de la seva ubicació i horari, de les característiques, i de quin tipus de violència i assetjament atén.
Campanya posada en marxa en el marc de la Festa Major de la UAB 2018, i en diverses edicions, amb la finalitat de fer reflexionar sobre el desig, el consentiment i la masculinitat, trencar la complicitat masculina i crear models de conducta masculins alternatius a la norma. En aquesta línia, la campanya s’acompanya de l’activitat al Memory del consentiment que es realitza a l’estant de l'Observatori habilitat a la plaça Cívica el dia de la FMUAB.
En motiu de la Diada de Sant Jordi d'enguany, dia del llibre i de les persones enamorades a Catalunya, volem convidar-vos a repensar la manera com ens vinculem sòcio-afectivament.
Creiem que l'amor (no només dins les parelles) és un dels motors de creixement i de canvi més potents de la nostra societat i, per aquest motiu, no podem permetre que els mecanismes de l'amor romàntic intoxiquin la nostra forma d'estimar. Els mites de la mitja taronja, de l'exclusivitat, de la posessió, del sacrifici, etc. provoquen sentiments de gelosia, por a la soledat, inseguretat i dependència emocional. Això genera relacions insanes i desiguals que faciliten l'exercici de violència dins la parella.
És per això que confiem en el potencial constructiu i transformador de l'amor i rebutgem tota toxicitat en les relacions afectives. Repensar un món nou està íntimament lligat a repensar la nostra concepció de l'amor.
Material descarregable:
- Cartell
L'humor té una funció social: en paraules de Bourdieu, l'humor serveix per a difondre un habitus establert pel poder. L'humor reprodueix esquemes mentals establerts per la cultura hegemònica que, en la nostra societat, és patriarcal.
Podem dir, doncs, que l'humor té molt a veure amb el poder i que, per tant, no és neutre, sinó que s'exerceix de dalt cap a baix. És llavors quan l'humor deixa de tenir gràcia i esdevé una eina de control social. Moltes vegades reprodueix estereotips sexistes, banalitza la violència masclista, fomenta la cultura de la violació, difon models de bellesa tòxics, castiga les masculinitats no hegemòniques, etc. Aquesta producció cultural en forma d'humor sexista dóna continuïtat al sistema patriarcal i a la dominació masculina.
Cal trencar la cadena i prendre consciència de les importants conseqüències de ser còmplices de l'humor sexista. Hem de ser conscients del límit de l'humor, que no és un altre que la seguretat de les persones que patim violència estructural. Per aquesta raó, a l'Observatori per a la Igualtat de la UAB hem iniciat aquesta campanya amb la difusió de quatre cartells que mostren quatre bromes sexistes i les seves conseqüències. Acompanyem la campanya amb el hashtag #JoNoRic per a que es pugui interactuar per les xarxes socials rebutjant l'humor sexista i defugint la complicitat.
Material descarregable:
-Cartells
Amb motiu del Dia Internacional de la Dona Treballadora, el 8 de març, i com ja és tradició, l'Observatori va iniciar una campanya per commemorar la cita.
Enguany però l'objectiu va ser promoure la interacció amb la comunitat estudiantil i vetllar perquè la campanya no es limités al 8 de març, és per això que l’Observatori va elaborar enganxines i cartells (aquí) per encoratjar a denunciar i respondre les situacions de discriminació a la UAB per mitjà del hashtagh #comunicaccio, enviant-les a través d’un missatge privat al twitter i facebook de l'Observatori, o per correu electrònic.
La campanya es va portar a terme en tres fases, coincidint amb la presentació de diferents materials, podeu consultar-les (i descarregar tots els materials) a la pestanya "8 de març", "No callis! (Geolocalització)" i "Espais Lliures de Discriminació".
Consulta totes les publicacions sota el hashtag #comunicaccio (a Facebook i Twitter).
Diferents col·lectius, entitats, departaments i grups de recerca van organitzar activitats entre els dies 3 i 14 de març en motiu del Dia Internacional de les Dones Treballadores: recollides de signatures a la plaça Cívica, xerrades, taules rodones, visionats de pel·lícules i conferències sobre la dona en diferents àmbits, etc. omplen un programa d’activitats diverses i engrescadores (podeu consultar el programa complert aquí).
Com a activitat destacada, l'Observatori va retre homenatge el dia 7 de març a les 12h a la Sala Teatre UAB, a Amparo Moreno, en un acte obert a tota la comunitat i que es va poder seguir en directe. La sessió va constar de la conferència “Aportacions del feminisme a un humanisme plural”, a càrrec de la mateixa professora homenatjada, a més, de la lectura d'un manifest, la projecció d’audiovisuals sobre sexisme i comunicació, etc.
L'Observatori per a la Igualtat de la UAB, per la seva banda, va presentar la campanya "#Comunicacció" i els respectius materials: cartell i primeres enganxines, una sèrie de tres exemples anb diferents situacions comunicatives (foto: exemple d'una de les enganxines).
En el marc de la campanya "#Comunicaccio", l’Observatori per a la Igualtat convidava a denunciar i respondre les situacions de discriminació a la UAB per mitjà del hashtagh #comunicaccio, enviant-les a través d’un missatge privat al twitter i facebook de l'Observatori, o per correu electrònic. Es pot consultar aquí el mapa (Vols denunciar una situació? Aquí tens les instruccions!).
Aquesta campanya neix de la percepció, en el si de la comunitat universitària i les activitats del campus, d’unes formes de discriminació latents, implícites, que sovint queden normalitzades i invisibilitzades per les mateixes persones que les exerceixen o pel seu entorn. Segons la directora del Observatori, Montse Rifà: “Hem volgut anar als lavabos de la nostra universitat, explorar allò primitiu que sorgeix de la comunicació immediata, que sembla que mostra el pitjor, ja sigui a les xarxes socials, les converses de bar o passadissos”.
Les actituds, gestos, paraules, mirades... són formes de comunicació que poden estar carregades de sexisme, homofòbia, racisme o qualsevol altre tipus de discriminació. Amb la campanya #comunicaccio es volen destapar totes aquestes situacions, fer-les visibles, per tal de poder-les respondre.
Per portar a terme la campanya, es mobilitzen les xarxes socials de l'Observatori, sota el hashtag #comunicacció, s'imprimeixen cartells com el que acompanya el text i es reparteixen octavetes amb les instruccions (podeu consultar-les aquí). A més, s'elaboren tres vídeos explicatius amb les instruccions de la campanya:
- #comunicaccio | No callis, tampoc als lavabos!
- #comunicaccio | No callis, tampoc a les xarxes socials!
- #comunicaccio | No callis, tampoc al carrer!
Encara es poden fer arribar les denúncies i respostes que l'equip de l'Observatori indexa en un mapa geolocalitzat, consultable aquí.
“Aquest és un espai lliure de discriminació i respecta a les persones, independentment de la raça, etnicitat, expressió, orientació sexual, etc.”, es pot llegir al cartell per un “Espai lliure de discriminacions” dins de la tercera fase de la campanya “#comunicaccio”, que va començar el 8 de març i que, entre d’altres coses, proposava denunciar i respondre les discriminacions del campus per tal de confeccionar un “Mapa de les discriminacions” –obert i consultable aquí-.
Des de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB es pretèn fer un pas més per avançar cap a una universitat lliure de discriminacions, instant a tota la comunitat universitària a adoptar un compromís en la prevenció i l’acció contra qualsevol tipus de discriminació. És per això que aquesta fase insta la comunitat UAB que declari els seus espais lliures de “sexisme, racisme i homofòbia” penjant el cartell als llocs de treball, tot assumint el missatge que proposa.
Amb l’objectiu de donar el tret de sortida a aquesta part de la campanya, el 20 de maig a les 13h es va realitzar una accíó simbòlica a la Plaça Cívica, pintant-hi el símbol del cartell (com el de la imatge que acompanya aquest text): consulteu les fotografies de la jornada. A més es va fer un enviament massiu d'emails amb el cartell adjunt "4 maneres de contribuir a una universitat amb menys desigualtat" (consulta'l aquí).
Podeu descarregar aquí el cartell "Espai lliure de discriminacions" i penjar-lo al vostre espai de convivència.
Vídeo explicatiu de les tasques i funcions assignades a l'Observatori on es destaquen les principals activitats i accions
XV Jornada Institucional en commemoració del Dia Internacional de les Dones
XIV Jornada Institucional en commemoració del Dia Internacional de les Dones.
XIII Jornada Institucional en conmemoració del Dia Internacional de les Dones.
La UAB va acollir els dies 18, 19 i 20 de gener les sessions d’investigació i discussió del projecte EGERA.
Campanya “#comunicacció” on invita a denunciar i contestar a les situacions de discriminació a la UAB
Acció que ha fet l'Observatori per a l’Igualtat en la campanya "Sense set de sexisme" per la FM de l’UAB 2014.
Realitzat per l'Observatori per a la Igualtat per la Festa Major de la UAB del 2014.
Vídeo de reconeixement a la trajectòria de l'homenatjada en la XI Jornada Institucional del Dia Internacional de la Dona Treballadora
Amb moitu del 8 de març a la Catedràtica emèrita de Geografia.
Vídeo de difusió per al minut de silenci i lectura del manifest per totes les víctimes de la violència de gènere
III Congrés Internacional del Miseal: “Nous Desafiaments per a la Inclusió Social i la Equitat en l’Educació Superior”
III Congrés Internacional del Miseal: “Nous Desafiaments per a la Inclusió Social i la Equitat en l’Educació Superior”
III Congrés Internacional del Miseal: “Nous Desafiaments per a la Inclusió Social i la Equitat en l’Educació Superior”
III Congrés Internacional del Miseal: “Nous Desafiaments per a la Inclusió Social i la Equitat en l’Educació Superior”
Campanya “#comunicacció” on invita a denunciar i contestar a les situacions de discriminació a la UAB
Campanya “#comunicacció” on invita a denunciar i contestar a les situacions de discriminació a la UAB
Vídeo de difusió on estudiants de la UAB contesten a la pregunta: Hi ha sexisme a la UAB?
Vídeo de difusió i visibilització del treball de les dones en tots els àmbits de feina