La col·laboració entre empresa i universitat en el sector biofarmacèutic

Brunch d'innovació Producció biofarmacèutica
L’últim Brunch d’innovació del Hub b30 va reunir empreses farmacèutiques i personal investigador per debatre sobre les tendències en l'àmbit biofarmacèutic, a partir del cas de col·laboració entre l’empresa Kymos i la UAB per impulsar un Doctorat Industrial sobre medicaments biosimilars.

04/12/2019

El passat 29 de novembre, el Sincrotró ALBA va acollir el Brunch d’innovació del Hub b30 sobre producció biofarmacèutica. Moderat per Jaime Vives, director general de Roche Diagnostics España, la sessió va començar amb la presentació d’un projecte de Doctorat Industrial que pretén desenvolupar una eina per predir la biosimilaritat d’un medicament. Aquesta recerca l’està desenvolupant el doctorand Adrián Urbano, gràcies a la col·laboració entre Kymos Pharma Services i el Departament de Farmacologia, Terapèutica i Toxicologia de la UAB.

Segons Joan Puig de Dou, director de l’empresa, “el sector biotecnològic és una indústria creixent al nostre país i Catalunya té un ecosistema molt favorable per ser-ne capdavanters”. Puig de Dou va destacar els avantatges de desenvolupar projectes amb la Universitat, com és el cas de Doctorat Industrial, per impulsar la innovació en aquest àmbit. Tot i que s’han trobat amb el repte d’alinear la necessitat de l’empresa per crear un producte per portar al mercat i l’objectiu de la universitat de produir una tesi innovadora.

Per la seva banda, Adrian Urbano va explicar el seu projecte i els beneficis que li ha aportat poder-lo portar a terme dins d’una empresa. L’objectiu de la seva recerca és desenvolupar una eina per anticipar el grau d’analogia molecular i funcional entre el candidat a biosimilar i el producte biològic original de referència. “El Doctorat Industrial m’ha permès guanyar experiència professional dins d’una empresa i aprendre, per exemple, com interactuar amb els clients o quines demandes exigeixen les agències reguladores”.

En aquest sentit, Ivan Martínez, vicegerent de Recerca de la UAB, va insistir en la importància de crear espais de col·laboració entre tots els actors d’un sector per tal de buscar oportunitats conjuntament.

El debat entre totes les persones participants es va centrar, d’una banda, en com alinear les necessitats de la indústria farmacèutica amb la recerca de la universitat i, per l’altra, en quines tendències i reptes afronta aquest sector. I és que Catalunya compta amb un gran nombre d’empreses farmacèutiques, que cada vegada més incorporen medicaments biosimilars a la seva cartera tecnològica.

Una de les necessitats que van destacar els assistents és la importància de tenir empreses de serveis cientificotècnics de qualitat i comptar amb instal·lacions de recerca punteres, com el Sincrotró ALBA.

Fotografies de la jornada