Aconsegueixen bloquejar la disseminació de la leucèmia mieloide aguda en ratolins

Sobreexpressió de receptor CXCR4 a la medul·la òssia / Sobreexpresión del receptor CXCR4 en médula

Investigadors de la UAB, Sant Pau i el CIBER-BBN han desenvolupat un nou nanoconjugat de proteïna-auristatina dirigit específicament a les cèl·lules leucèmiques en un model ratolí amb leucèmia mieloide aguda disseminada.

09/03/2021

La teràpia actual de la leucèmia mieloide aguda no elimina les cèl·lules tumorals, els blasts leucèmics, que queden inactius en la medul·la òssia. Això augmenta la càrrega de leucèmia mieloide aguda (AML) a la medul·la òssia, la sang i els llocs extramedul·lars, el que condueix a aproximadament el 50% de les recaigudes del pacient.

Un equip d'investigadors de l'IBB-UAB, l'Institut d'Investigació de l'Hospital de Sant Pau i el CIBER-BBN ha desenvolupat una nanopartícula basada en proteïna conjugada amb el potent agent antimitòtic Auristatin E que es dirigeix ​​selectivament als blasts d’AML a causa de la sobreexpressió del seu receptor CXCR4 (CXCR4 +) en comparació amb les cèl·lules normals.

La recerca, publicada a la revista Journal of Hematology & Oncology, ha estat liderada pels investigadors del CIBER-BBN Ramon Mangues i Isolda Casanova a l'Institut d'Investigació de l'Hospital de Sant Pau, i Antonio Villaverde i Esther Vázquez a l'Institut de Biotecnologia i Biomedicina (IBB) de la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​i ha comptat amb els serveis de la U18 nanotoxicology-unit i la U1 protein-production-platform-ppp de la infraestructura ICTS Nanbiosis.

La sobreexpressió de CXCR4 està involucrada en la colonització de la medul·la òssia per cèl·lules leucèmiques, desplaçant les cèl·lules mare hematopoètiques normals, un efecte que s'associa amb la quiescència, la resistència a la quimioteràpia clàssica, el desenvolupament de malaltia residual mínima, la recaiguda i, per tant, una menor supervivència del pacient.

El nou nanoconjugat s'acumula selectivament en les cèl·lules canceroses diana que expressen aquest receptor i alliberen la toxina auristatina dins de les cèl·lules, bloquejant de manera potent la polimerització de microtúbuls, provocant una catàstrofe mitòtica, seguida d'inducció apoptòtica. L'activitat de la nanopartícula podria augmentar l'efectivitat del tractament de la malaltia al temps que reduiria l'efecte advers associat a la teràpia actual.

"Atès que la auristatina pot matar tant les cèl·lules en cicle com les inactives, l'administració del nanoconjugat en dosis repetides pot reduir dràsticament la càrrega de leucèmia en la sang circulant, la medul·la òssia, el fetge i la melsa; per tant, produeix un potent efecte antineoplàsic, en absència de toxicitat sistèmica" conclouen els investigadors.

Article de referència:

Pallarès V, Unzueta U, Falgàs A, Sánchez-García L, Serna N, Gallardo A, Morris GA, Alba-Castellón L, Álamo P, Sierra J, Villaverde A, Vázquez E, Casanova I, Mangues R. An Auristatin nanoconjugate targeting CXCR4+ leukemic cells blocks acute myeloid leukemia dissemination. Journal of Hematology & Oncology. DOI: 10.1186/s13045-020-00863-9