• UABDivulga
22/09/2021

Xarxa pilot per vigilar la salut del bestiar boví lleter

Vaques / vacas

Investigadors del GREV (Grup de Recerca en Epidemiologia Veterinària) de la UAB participen en el Grup Operatiu per a la Millora de Sistemes de Recollida i Alerta Sanitària Animal (MESRASA) i llancen una xarxa pilot basada en veterinaris sentinelles (BoviSaNet) per al monitoratge d'indicadors sanitaris en explotacions de bestiar boví lleter.

El grup operatiu per a la Millora de Sistemes de Recollida i Alerta Sanitària Animal (MESRASA), composat per la Coordinadora d'Organitzacions d'Agricultors i Ramaders (COAG), l'empresa tecnològica MOLVIDAT, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat Politècnica de Madrid (UPM) i altres membres col·laboradors, té com a objectiu crear eines per a la detecció de problemes sanitaris i productius en la seva explotació. A més, la tecnologia aplicada en la recollida d'informació s'utilitzarà per millorar la logística de la recollida de cadàvers de les explotacions ramaderes, la qual cosa suposarà una millor gestió de la recollida i una millor organització i coordinació entre l'empresa gestora i els ramaders.

Un dels objectius del nostre grup operatiu MESRASA ha estat la creació d'una xarxa pilot de vigilància basada en sentinelles per al monitoratge d'indicadors sanitaris en Boví de Llet (BoviSaNet). La finalitat de la xarxa BoviSaNet és generar una plataforma que serveixi per a informar de manera contínua sobre l'estat de salut del bestiar boví lleter i que, al mateix temps, contribueixi a la creació d'uns valors de referència a nivell local/nacional per als paràmetres registrats. El seguiment i la coordinació de les activitats de la Xarxa de sentinelles BoviSaNet és a càrrec de la Unitat de Coordinació del Departament de Sanitat i Anatomia Animals de la UAB (UAB-GREV).

Per a la creació de BoviSaNet s'han utilitzat metodologies participatives, és a dir, els indicadors sanitaris d'interès i les característiques funcionals de la xarxa han estat definides pels mateixos integrants per mitjà de trobades i grups de discussió. De manera complementària, s'han desenvolupat les bases de diverses eines i aplicacions informàtiques per a ramaders i veterinaris que serveixin per facilitar l'enviament i la recepció d'informació sanitària. El desenvolupament d'aquesta prova de concepte, de moment operativa a Catalunya i Galícia, permetrà comprovar la funcionalitat del sistema proposat com a indicador de l'estat de salut de la població i possible sistema d'alerta per poder-ho implementar en altres àrees del territori nacional.

Alberto Oscar Allepuz

Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals

Referències

El grup operatiu MESRASA s’ha dut a terme dins del marc del Programa Nacional de Desenvolupament Rural (2014-2020, Art. 56 - Reg.1305/2013) i està cofinançat pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural – FEADER.

View low-bandwidth version