• UABDivulga
29/06/2018

Un Nou indicador de Desenvolupament Humà a Escala Subnacional

un nuevo indicador de desarrollo humano a escala subnacional
El Centre d'Estudis Demogràfics de la UAB, en col·laboració amb el Globarl Data Lab de la Universitat de Radboud, ha presentat l'Índex de Desenvolupament Humà Subnacional (IDHS), el qual mostra, a través d'informació sociodemogràfica, els nivells de desenvolupament socioeconòmic de les diferents regions dins d'un país, augmentant la capacitat per identificar problemes en la distribució del desenvolupament.
Distribució global de l’IDHS per l’any 2015.

L'Índex de Desenvolupament Humà, publicat cada any pel Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament (PNUD), és l'indicador més famós del món per a mesurar el nivell de desenvolupament de les societats. Mostra l'evolució de gairebé tots els països del món respecte a tres aspectes claus del desenvolupament: educació, salut i nivell de vida. Un inconvenient d'aquest índex és que només mostra resultats a nivell nacional, tot i que hi ha una gran disparitat en els nivells de pobresa i la disponibilitat d'infraestructures educatives i sanitàries dins dels països–particularment en aquells que són més pobres.

Per resoldre aquests problemes el Centre d'Estudis Demogràfics de la Universitat Autònoma de Barcelona i el Global Data Lab de la Universitat de Radboud acaben de presentar l'Índex de Desenvolupament Humà Subnacional (IDHS). Aquest indicador mostra els nivells de desenvolupament socioeconòmic per més de 1600 regions a 160 països al voltant del món entre 1995 i 2015, l'últim any pel qual el PNUD ha publicat  l’IDH a escala nacional.

L’IDHS està calculat en base a les dades de les oficines nacionals d'estadística i del Global Data Lab, que és una de les majors fonts d'informació sociodemogràfica per als països en vies de desenvolupament. A escala nacional, el nou indicador coincideix exactament amb la versió oficial del l’IDH. Així, el nou indicador encaixa amb el paradigma de desenvolupament actual i, al mateix temps, fa un pas cap per a l'ampliació d'aquest paradigma.

“L'índex que hem desenvolupat es pot entendre com un telescopi per identificar problemes en la distribució del desenvolupament humà, ja que amplifica fins a deu vegades la imatge que obteníem amb instruments anteriors” comenten els autors del projecte. “Ara podem observar en quines àrees dins dels països hi ha més mancances educatives, econòmiques o sanitàries, de manera que els recursos es puguin dirigir de forma més efectiva cap als llocs que més els necessitin”

Més desigualtat als països pobres

Les primeres anàlisis utilitzant el nou indicador mostren que als països amb nivells de desenvolupament humà baix i mitjà, la distribució del mateix en el seu interior és particularment desigual. La desigualtat entre les regions és molt menor als països rics, on els governs disposen de majors recursos per desenvolupar bones infraestructures educatives i sanitàries a totes les seves regions.

Iñaki Permanyer Ugartemendia
Centre d’Estudis Demogràfics

Referències

PERMANYER, Iñaki; SMITS, Jeroen (31.05.2018) “The Subnational Human Development Index: Moving beyond country-level averages”. Human Development Reports. United Nations Development Programme.

Subnational Human Development Index

View low-bandwidth version