S'acaba el projecte EASIT (Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social)

Accessibilitat als mitjans audiovisuals

El grup de recerca TransMedia Catalonia ha liderat el projecte, centrat en el llenguatge fàcil de comprendre als mitjans audiovisuals. Hi han participat diversos socis d’arreu d’Europa. Tant els resultats com un ampli ventall de materials didàctics gratuïts i multilingües es poden consultar en línia.

04/10/2021

El projecte EASIT (Formació en Accés Fàcil per a la Inclusió Social) ha finalitzat al mes d’agost de 2021. El projecte ha estat finançat dins l’Acció Clau 2: Associacions Estratègiques del programa europeu Erasmus+ (2018-1-ES01-KA203-05275) durant el període 2018-2021. El projecte l’ha dirigit la Universitat Autònoma de Barcelona i ha comptat amb els següents socis ­—una combinació d’institucions acadèmiques i parts interessades—: Università degli Studi di Trieste (Itàlia), Universidade de Vigo (Espanya), SDI München University of Applied Languages (Alemanya), Stiftung Universität Hildesheim (Alemanya), l’emissora de ràdio i televisió RTV Slovenja (Eslovènia) i les associacions d’usuaris Zavod RISA (Eslovènia) i Dyslexiförbundet (Suècia).

EASIT s’ha centrat en el llenguatge fàcil de comprendre (LFC) —que inclou des de la Lectura Fàcil al Llenguatge Planer— en els mitjans audiovisuals. EASIT ha estudiat les pràctiques que hi ha actualment a Europa i ha explorat com es podria aplicar el llenguatge fàcil de comprendre en el contingut audiovisual i en els serveis d’accessibilitat audiovisual.

El projecte també  ha definit una targeta d’habilitats per a cada un dels tres nous perfils professionals identificats: l’expert en subtítols fàcils de comprendre, l’expert en audiodescripció fàcil de comprendre i l’expert en periodisme audiovisual fàcil de comprendre. EASIT ha dissenyat dues propostes de currículums (tant per a contextos acadèmics com vocacionals) i ha explorat diverses estratègies de certificació.

Un dels aspectes més destacats és el lloc web educatiu EASIT, el qual ofereix un ampli ventall de materials didàctics de franc: classes teòriques en vídeo, exemples, tasques i llistes de lectura, entre altres. Tots els continguts educatius estan disponibles en accés obert al repositori digital de la UAB, gràcies a la col·laboració de la Biblioteca d’Humanitats.

Tots els resultats del projecte estan disponibles al lloc web d’EASIT: pagines.uab.cat/easit. El lloc web del projecte i una part dels materials didàctics elaborats són multilingües i cobreixen totes les llengües del projecte.

Si premeu “EASIT platform” al lloc web del projecte, accedireu als materials didàctics EASIT i podreu seleccionar els que considereu que més s’adapten a les vostres necessitats.

Tot i que EASIT ha estat principalment un projecte educatiu, durant els tres anys que ha durat el projecte s’ha dut a terme molta investigació en aquest nou camp de recerca (https://pagines.uab.cat/easit/en/content/dissemination), que servirà com a base per realitzar recerca d’ara endavant en aquest àmbit tan polifacètic.