• UABDivulga
06/2007

Primer cas d'avortament per Neospora caninum en un boví d'actitud càrnia

Neospora caninum causa avortaments tant en bovins d'aptitud lletera com càrnia en molts països. Tot i això, comparat amb els bovins d'aptitud lletera, se'n sap poc de la malaltia en bovins d'aptitud càrnia. En aquest article, es presenta el primer cas d'avortament boví d'aptitud càrnia associat a N. caninum en un fetus avortat de 7 mesos del Principat d'Andorra.

Una vaca, de raça Bruna, gestant de 7 mesos, pertanyent a un ramat de producció semi-extensiva del Principat d'Andorra va avortar un fetus de sexe femení. A la necròpsia, es varen agafar mostres de cervell, fetge i cor. Histològicament, es varen observar encefalitis necròtica multifocal i miocarditis multifocal no-purulenta. El diagnòstic es va confirmar gràcies a la presencia de una banda de 337 bp en PCR (Figura 1) i la observació de taquizoïts de N.caninum en l'examen immunohistoquímic del teixit cerebral.

La vaca gestant tenia 10 anys i pertanyia a un ramat de 67 caps adults (65 vaques i 2 sementals) en règim semi-extensiu. L'explotació tenia dos gossos raça Border Collie. Durant l'estiu (juny-octubre) el ramat pastura en en zones d'alta muntanya (1600-2300 m) formant part de un ramat comunal (uns 200 animals). Durant els mesos de primavera i tardor els animals pasturen els prats de la finca. L'estabulació es limita als mesos de més fred (desembre-març). El ramat sotmès a estudi està sota el control de Sanitat Animal del Govern d'Andorra, integrat en el Programa de Carn de Qualitat d'Andorra i Bruna d’Andorra. El ramat presenta programes vacunals estrictes incloent agents infecciosos que poden provocar avortaments en bovins.

La femella adulta que va patir l'avortament presentava nivells alts d'anticossos enfront N. caninum en sèrum el dia de l'avortament, però no 2 mesos abans de l'avortament. També va ser seropositiva en una serologia que se li va practicar un any després de l'avortament. Els dos gossos d'atura de l'explotació i els dos braus reproductors del ramat varen ser seronegatius. El fet que la vaca sotmesa a estudi fos seronegativa fins 2 mesos abans de l'avortament, indica que probablement va patir la infecció poques setmanes abans d'avortar, fet que ens permet descartar la infecció via vertical (mare-filla). A més a més, la vaca va seguir presentant seropositivitat durant les serologies posteriors i els braus van ser seronegatius. Probablement, la infecció es va produir per ingestió d'ooquists provinents de cànids que havien contaminat l'aigua o el menjar. Molt probablement, els gossos responsables d'eliminar aquests ooquists podrien ser gossos dels veïns de la finca o de turistes, així com també gossos de caça o de trineu (Figura 2) o bé guineus que són freqüents a la zona estudiada a les quals també se les ha observat menjant restes de placenta als prats de pastura.

Basant-nos en la situació particular de la ramaderia andorrana, fortament subvencionada pel govern, les pèrdues econòmiques d'un avortament poden arribar a ser de fins a 1400 euros si el fetus avortat hagués pogut ser una vedella de reposició i de 950 euros si el fetus avortat hagués estat destinat a l'engreix.

Aquest és el primer cas confirmat d'avortament degut a N. caninum a Andorra i el primer cas d'avortament boví degut a una infecció aguda.

Sonia Almería

Referències

Ramon Armengol1, Marcela Pabón1, Carles Adelantado1, Fernando López-Gatius2, Sonia Almería1. "First report of Neospora caninum abortion in a beef cow-calf herd from Andorra, Europe". JOURNAL OF PARASITOLOGY, 92 (6): 1361-1362 DEC 2006.

1 Parasitologia, Departament Sanitat i Anatomia Animals; CReSA; Universitat Autònoma de Barcelona.
2 Departament Producció Animal. Universitat de Lleida.

View low-bandwidth version