Montse Iglesias: "S'ha de trobar l'equilibri entre l'actuació policial i la defensa de drets, i eines més efectives i menys lesives"

Intervenció de Montserrat Iglesias-Lucía al programa

La Directora de l'Escola, Montserrat Iglesias-Lucía, ha intervingut aquest migdia al programa "Planta Baixa" de TV3 per analitzar l'actuació dels Mossos d'Esquadra en els aldarulls provocats per manifestants violents en les úttimes nits a Barcelona i altres poblacions, que es van concentrar per defensar la llibertat d'expressió i condemnar l'empresonament del raper Pablo Hasél.

19/02/2021

Arran dels incidents violents que s'han produït en les darreres nits a Barcelona, i a altres localitats catalanes, a causa de manifestants radicals que han sortit al carrer per defensar la llibertat d'expressió i mostrar el seu desacord per l'empresonament del raper Pablo Hasél, i l'actuació dels Mossos d'Esquadra que ha comportat la pèrdua d'un ull d'una noia que participava a les concentracions, per l'impacte d'una pilota de foam, s'ha posat de nou en debat l'actuació policial d'aquest cos i el seu model de seguretat.

En aquest sentit, el programa "Planta Baixa" de TV3, ha dedicat a analitzar els fets i ha convidat a la Directora de l'Escola, Montserrat Iglesias-Lucía, perquè oferís la seva expertesa en referència a com s'havia desenvolupat l'operatiu dels agents.

Iglesias-Lucía ha començat la seva intervenció comentant que qualsevol servei públic a la ciutadania s'havia de revisar constantment per millorar la qualitat de la prestació del servei, i en aquest cas, també corresponia a la policia, com els Mossos d'Esquadra, fer-ho.

Ha destacat que les funcions de la policia són complexes, sobretot en referència a mantenir l'ordre públic, i era molt necessari disposar dels recursos tècnics i humans, i eines per "trobar l'equilibri entre l'actuació policial i la defensa dels drets, juntament amb eines que puguin fer front a manifestacions violentes, que siguin més efectives i menys lesives possibles". La docent ha comentat que si s'anava cap aquesta direcció totes les persones implicades i la ciutadania ho celebrarien.

Prohibició de les boles de foam?

Les veus més crítiques sobre l'actuació policial lamenten que aquest cos de seguretat utilitzi les boles de foam, en els operatius on es produeixen fets violents.

La directora de l'Escola ha explicat que abans d'usar aquests elements, la unitat de mediació dels Mossos d'Esquadra intervé per intentar evitar el conflicte amb els assistents a la concentració, però quan els agents no assoleixen aquest objectiu perquè els assistents realtizen actes violents, efectuen maniobres de dispersió per buidar l'espai públic, ja que la seva política no és l'enfrontament.

Les pilotes de foam tècnicament són utilitzades com a mecanismes de protecció, i el seu ús és justificat quan els agents estan en perill perquè els manifestants llencen pedres, adoquins o ampolles. No obstant, la docent ha comentat que sempre s'han de millorar els sistemes de seguretat, i si hi ha eines més efectives i menys lesives, s'han implementar, i actuar seguint el principi de proporcionalitat.

Podeu veure el vídeo de la seva intervenció aquí (a partir de l'1 hora 45' de programa), i també un fragment a continuació: