• UABDivulga
26/03/2014

Les spin-offs universitàries són més productives a llarg termini que altres empreses tecnològiques

Investigadors del Departament d'Empresa de la UAB i de la Universitat de Birmingham han analitzat la productivitat de les empreses de base tecnològica espanyoles, per tal de comparar les característiques de les spin-offs universitàries amb les de la resta. Segons l'estudi, les spin-offs tenen pitjors resultats econòmics durant els tres primers anys, però la seva productivitat supera la de la resta a partir d'aquest moment. Segons l'estudi, el motiu podria raure en una capacitat d'aprenentatge superior dels emprenedors acadèmics.
Autor: iStockphoto/AtnoYdur

El treball, publicat a la revista Technovation pels investigadors Pere Ortín Ángel i Ferran Vendrell Herrero, recull dades financeres de dues mostres comparables d'empreses fundades entre 1994 i 2005. Una mostra fa referència a 104 spin-offs universitàries i l'altra està composada per 73 empreses de base tecnològica no universitaris. L'estudi ha comparat l'anomenada productivitat total dels factors d'aquestes dues mostres d'empreses. Segons l' estudi, en les spin-offs universitàries aquesta productivitat és, de mitjana, inferior en l'any de fundació de les empreses. No obstant això, les dades mostren que després de 2 o 3 anys aquesta productivitat s'iguala i a partir del cinquè any de vida la productivitat total dels factors és superior en les spin-off universitàries.

La productivitat total dels factors és un terme tècnic que els economistes utilitzen per referir-se a la major producció que sistemàticament obtenen algunes empreses respecte a les seves competidores encara que utilitzin els mateixos nivells de factors productius (recursos com el treball o el capital). En la literatura de gestió, el terme més utilitzat per referir-se a aquestes diferències és el de capacitat. De fet, se sol distingir entre capacitats substantives, les que posseeixen en un moment concret, i capacitats dinàmiques, les que permeten augmentar les capacitats substantives al llarg del temps.

Estudis previs se centraven en els primers anys de vida de les spin-off universitàries i argumentaven que els seus pitjors resultats econòmics es devien a les diferències en les capacitats comercials i de gestió dels seus fundadors. Aquest treball és un dels primers a mesurar les diferències en les capacitats dinàmiques d'aquest tipus d'empreses. Els resultats mostren que, en el cas de les spin-off universitàries, aquestes capacitats dinàmiques són superiors.

El motiu d'aquesta superioritat en la productivitat de les empreses universitàries, segons es desprèn de l'estudi, podria ser el fet que els emprenedors acadèmics tenen una major capacitat d'aprenentatge. Segons l'investigador del Departament d'Empresa de la UAB, Pere Ortín, "una de les transferències que la Universitat podria fer a la gestió empresarial és dotar-la dels instruments que el món acadèmic desenvolupa per aprendre, com els estadístics, els experimentals, o el tractament de dades, i per tant sistematitzar i millorar els processos d'aprenentatge en l'àmbit empresarial."

View low-bandwidth version