• UABDivulga
07/2007

Les dones guanyen espai a la nanociència

Escola d'Estiu del projecte Women-in-Nano (foto de grup)
L'Escola d'Estiu del projecte Women-in-Nano va tenir lloc a Coma-ruga del 2 al 6 del passat mes de juny amb el títol "Desenvolupament de la carrera i tendències en la recerca". Aquesta activitat va ser organitzada per la Professora Maria Dolors Baró, catedràtica del Departament de Física de la UAB, dins del projecte "Enfortint el paper de les dones científiques a la nanociència", una iniciativa de la Comissió Europea enquadrada en el 6è Programa Marc en Recerca, Desenvolupament Tecnològic i Demostració.

El principal objectiu d'aquesta activitat va ser oferir cursos de la màxima qualitat en nanociència que tractessin les qüestions fonamentals en aquest camp des d'un enfocament bàsic i descrivint els avenços més recents. Es va posar sobre la taula temes com el desenvolupament de la carrera professional i els aspectes socials que envolten el paper de les dones a la nanociència. A més, diferents sessions de pòsters van permetre a les joves científiques participants presentar els seus treballs.

Van assistir-hi més de cent científics provinents de 18 països europeus. Amb aquesta escola d'estiu es vol atreure un número major d'estudiants i de joves investigadores cap a aquest nou terreny de la recerca científica, posant èmfasi en motivar les dones a seguir una carrera en aquesta àrea. L'escola dóna l'oportunitat de treballar en xarxa i entrar en contacte amb universitats, institucions científiques i indústries europees.

La programació va incloure la taula rodona "Visions de la situació de les dones a la ciència i la tecnologia", a la qual van intervenir  la Dra. María Jesús Izquierdo, professora de Sociologia i Directora de l'Observatori de la Igualtat de la UAB, el Dr. Ludwig Schultz, Director de l'Institut de Materials Metàl·lics al Leibniz-Institut de Recerca d'Estat Sòlid i Materials (IFW) de Dresden i l'estudiant de doctorat Russel Berrie, de l'Institut de Nanotecnologia d'Israel. El debat va reflectir que hi ha joves científiques conscienciades sobre la continuïtat del problema de la desigualtat de gènere, mentre que altres mostren una visió més idealista.

Ambaixadors per a dones en nanociència

D'altra banda, el 7 de juny va tenir lloc a Barcelona el South Regional Workshop "Ambassadors for women in Nano-Science". Durant tot el matí es va desenvolupar una jornada de debat titulada "Dones a la nanociència: diferents punts de vista".

La Dra. Annett Gebert, coordinadora de l'Acció de Suport Específica "Enfortint el paper de les científiques a la nanociència", va pronunciar la conferència "Posar al dia el projecte Women-in-Nano". El Dr. Jordi Pascual, director de l'Institut Català de Nanotecnologia, va fer una presentació del seu centre. La Dra. Martine Lumbreras, professora de l'Institut de Física i d'Electrònica de Metz (França), va parlar de "Models professionals i compatibilitat amb la vida privada a diferents països europeus". Per la seva banda, la Dra. Joaquina Alvárez, presidenta de l'Associació de Dones Científiques i Tecnòlogues (AMIT-CAT), va parlar de les activitats de l'AMIT. La Dra. Rosa Nomen, Vicerectora d'Estudiants i Relacions Internacionals de la Universitat Ramon LLull, i membre de la Comissió Dona i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya, va pronunciar la conferència "Activitats tendents a una gran implicació de les dones a la ciència i la tecnologia".

Maria Dolors Baró

View low-bandwidth version