La UAB guanya la ELSA Barcelona-UPF Moot Court competition

María José Freire, Anastasiya Harapuchyk, Ricardo Pol Hermida, Adrià Medina i Charlotte Vec

Cinc estudiants de la UAB han estat els guanyadors d'aquesta primera edició, que ha organitzat diferents judicis simulats referents a la violència sexual en un context de conflicte armat i la immunitat d'un ministre d'Exteriors

18/05/2021

La UAB està d'enhorabona: 5 alumnes de la facultat de dret han guanyat la ELSA Barcelona-UPF Moot Court competition. Ells són la María José Freire, Anastasiya Harapuchyk, Ricardo Pol Hermida, Adrià Medina Altarriba i la Charlotte Vec.

Es tracta de la primera edició de "International Court of Justice Moot Court Competition" (ICJMCC). que s'ha celebrat durant la segona setmana de maig i ha estat organitzada per ELSA Barcelona-UPF i UNSA Barcelona.

Les Moot Court són competicions on se celebren judicis simulats, en aquest cas, els participants es van implicar en una disputa fictícia entre dos Estats davant la Cort Internacional de Justícia.

Cada ronda de simulació ha comptat amb un jurat format per professionals destacats de les diferents branques del Dret Internacional Públic. Els guanyadors s'han mostrat molt contents de la seva presència: "les seves preguntes i retroaccions han estat realment útils".

Enguany, el cas se centrava dues temàtiques:

La primera, en les consideracions legals de la violència sexual (violacions i prostitució forçada) en el context d'un conflicte armat no internacional.

Per abordar aquesta temàtica, els participants han hagut d'utilitzar la perspectiva del Dret Internacional Humanitari, Drets Humans i Dret Penal Internacional (tortura, crims contra la humanitat i crims de guerra).

La segona temàtica que s'ha treballat ha estat l'exercici o aplicació de la jurisdicció universal i la seva relació amb la immunitat de jurisdicció criminal d'un ministre d'Exteriors.

Premi

L'equip guanyador s'ha mostrat molt orgullós de la victòria i ha assegurat que la competència ha estat "realment desafiant".

També han agraït l'ajuda de la professora Patrícia Toro per l'ajuda, i a la UAB per l'oportunitat de treballar i formar un equip, que ha funcionat molt bé "ens sentim orgullosos d'haver estat capaços de treballar en equip".

A més, cada membre de l'equip guanyador tindrà l'oportunitat de realitzar un Curs en Drets Humans a l'Associació per a les Nacions Unides d'Espanya i un lot de productes de la UPF.

No ha estat feina fàcil

Els guanyadors han relatat la seva experiència, i han assegurat que han hagut de fer molta feina: "Hem hagut de dedicar molt de temps a familiaritzar-nos amb el cas, les institucions i les figures".

Però no només la teoria els hi ha portat maldecaps, també han dedicat molts esforços a la pràctica, a treballar la presentació oral dels arguments.

Tot i admetre la feina dura que ha suposat, tot coincideixen que han après moltíssim i que el temps invertit ha valgut la pena. I també han afegit un però: els hi hauria agradat més que l'experiència fos presencial, ja que han trobat a faltar el contacte més directe amb la resta d'equips, de qui "el sentiment de companyerisme se sentia fins i tot a través d'una pantalla".