La FUAB, present al I Congreso Internacional Mujer y Seguridad

Taula de ponents del Congrés

Més de 300 persones van assistir al I Congreso Internacional Mujer y Seguridad dedicat a la importància de la participació de la dona al sector de la seguretat, un eix fonamental per l’avançament de la professió i de la protecció de la ciutadania. El Congrés, celebrat a Madrid el passat 21 de maig, va ser organitzat per l’Observatori Dona i Seguretat, la revista Seguritecnia, WISE i el Banc Santander.

31/05/2024

La Jornada del 21 de maig, que es va poder seguir de manera presencial i online, va reunir referents femenins dels àmbits públic i privat de la seguretat que van compartir les seves experiències i van advocar per apropar al sector el talent femení. Entre les ponents de les sessions hi havia Montserrat Iglesias-Lucia, directora de l’àmbit de Prevenció i Seguretat Integral de l’Escola FUAB Formació, i Cristina Manresa, comissària dels Mossos d’Esquadra i coordinadora del curs en Lideratge a les organitzacions de Seguretat de l’Escola.

Lideratge femení

Montserrat Iglesias-Lucia, directora de Prevenció i Seguretat Integral de l’Escola FUAB Formació, va centrar la seva exposició en els lideratges femenins instal·lats durant anys, que responien més a situacions formals, i que el lideratge real va ser tardà i qüestionat: “de fet, fa 50 anys que la dona va començar a formar part del sector de la seguretat, però ha costat molt passar d’un lideratge formal a un material. S’ha hagut de lluitar contra parets i sostres de vidre”. També, va remarcar com històricament s'havia identificat les fites de les dones amb una "suposada intuïció femenina" en lloc dels seus coneixements, experiències i preses de decisions, i va acabar, finalment, situant-nos davant d'un moment històric per a les dones en el sector de la Seguretat i de la Prevenció.

Montserrat Iglesias-Lucía (Observatori Dona i Seguretat), durant la seva ponència sobre lideratge femení .

Montserrat Iglesias-Lucía (Observatori Dona i Seguretat), durant la seva ponència sobre lideratge femení.

Tres anys d’Observatori

Ana Borredá, cofundadora del OMyS, va destacar el fet de celebrar la jornada en el tercer aniversari de l’Observatori. «Fa tres anys van crear l’Observatori Dona i Seguretat per a impulsar el seu paper al sector. Borredá va estar acompanyada per les altres quatre fundadores del OMyS: Anna AisaMontserrat Iglesias-LucíaCristina Manresa i Paloma Velasco, les quals van animar l’auditori a formar part de l’associació i dels seus projectes. També van fer menció del seu III Estudi Dona i Seguretat, publicat el passat mes de març, que ja va posar en relleu la tendència positiva de la representació femenina a la seguretat «encara que sigui una via lenta».

Dona i seguretat pública

La primera taula rodona- col·loqui va tenir com a tema principal La situación de la mujer dentro de la Seguridad Pública, amb la participació de dones referents en diferents àmbits de la seguretat pública d’arreu de l’Estat, que va ser moderat per Cristina Manresa, comissaria dels Mossos d’Esquadra i cofundadora de l’OMyS. El debat va posar de manifest que la dona s’havia anat incorporant al sector de la seguretat, “però que no era suficient”, i que el nombre d’ascensos a escales superiors és baix.

Les cincs fundadores de l’Observatori Dona i Seguretat: Ana Borredá, Anna Aisa, Cristina Manresa, Montserrat Iglesias i Paloma Velasco.

Les cinc fundadores de l’Observatori Dona i Seguretat: Ana Borredá, Anna Aisa, Cristina Manresa, Montserrat Iglesias i Paloma Velasco.

Govern de la seguretat

La segona taula rodona va ser dedicada al camí recorregut per les dones en les funcions de seguretat de les empreses. Van participar representants d’Amazon, Iberdrola, Autopistas Abertis i Grupo Santander, moderades per Paloma Velasco, directora executiva de l’Associació Española d’Empreses de Seguretat i cofundadora de l’OMyS.

Totes aquestes professionals van coincidir en la manca de referents femenins quan elles van començar la seva carrera professional, subratllant que moltes persones es van quedar pel camí. “Posteriorment, hi ha hagut més representació femenina i més barreres enderrocades. Les dones més joves que entren al sector no ho fan per casualitat, sinó que busquen el seu lloc en aquest camp en intel·ligència i Ciberseguretat”.

Aforament ple durant la celebració del Congrés.