L'arqueologia es troba amb l'art

Cartell Exposició Jaciments Turquia

Els arqueòlegs d'Asikli Höyük, la Societat d’Amics Asikli, la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat de Dundee desenvolupen un projecte des de l'abril de 2021 finançat per la Unió Europea en el marc d’“EuropeAid/167523/ID/ACT/TR. Programa de subvencions per al patrimoni cultural comú: preservació i diàleg entre Turquia i la UE-II”.

20/04/2022

L'objectiu principal d'aquest projecte és involucrar artistes i arqueòlegs en un diàleg que ajudi a fer conèixer les formes visuals i materials d’un jaciment arqueològic a través de l’art contemporani. A més, busca també estendre aquest diàleg a la ciutadania i els estudiants de diverses universitats situades en tres espais de la geografia europea: Istambul, Dundee i Barcelona.

Dos comissaris i tretze artistes seleccionats de diversos països han creat obres que responen a les seves experiències en un jaciment prehistòric. Sota el títol Kazi Izleri / Lines of Site / Marques de Jaciment, pintures, vídeos, escultures i obres d'art de tècniques mixtes del segle XXI apropen al gran públic els habitants d’Anatòlia de fa 10.000 anys. És el resultat d’una producció artística inspirada i íntimament connectada amb les restes del jaciment prehistòric i alimentada per l'efecte emocional que l’espai ha tingut en ells.

Primerament, l’exposició es va inaugurar en uns banys del segle XV d’Istanbul, entre el 4 i el 25 de febrer, i va rebre més de 2000 visites. Després, entre el 10 de març i el 8 d'abril, va viatjar a Escòcia i es va instal·lar al Duncan of Jordanstone College of Art and Design de la Universitat de Dundee. La tercera etapa de la itinerància arriba ara a la Facultat de Filosofia i Lletres i la Biblioteca d’Humanitats de la UAB entre el 27 d'abril i el 20 de maig.

L'exposició inclou tretze artistes de Catalunya, Espanya, Colòmbia, Regne Unit i Turquia i comissaris d'Austràlia, Regne Unit i Turquia. Entre els artistes hi ha: Özgül Arslan (Turquia/Regne Unit), Eva Bosch (Catalunya/Regne Unit), Şahin Domin (Turquia), Ahmet Rustem Ekici (Turquia), Leyla Emadi (Turquia), Stephen Farthing (Regne Unit/EUA), Murat Germen (Turquia) , Osman Nuri İyem (Turquia), Blanca Moreno (Colòmbia), Dillwyn Smith (Regne Unit), Hakan Sokar (Turquia), Anita Taylor (Regne Unit), Emre Zeytinoglu (Turquia) i Comissaris: Firat Arapoğlu (Turquia) i Gary Sangster (Austràlia /Regne Unit).

Paral·lelament a les exposicions, se celebraran diversos seminaris per tractar temes que aportin informació sobre el recorregut dels artistes i arqueòlegs que han participat en el projecte i ajudaran a aprofundir en les relacions entre l’art i l’arqueologia.

Seminaris previstos:

- AŞIKLI HÖYÜK - Observations, Investigations, and Discoveries, 26 d’Abril de 10h a 11:30h, Sala de Graus. Hi participaran:  Miquel Molist (introducció), Mihriban Özbasaran i Guneş Duru.

- Place AŞIKLI HÖYÜK, Anatolian Archeology and Lines of Site / Kazi Izleri, 27 d’Abril de 16:30h a 18:00h, Sala de Juntes. Hi participaran:  Mihriban Özbasaran, Guneş Duru, Adrià Breu Gary Sangster;  moderador: Demet Goural

- Process Transdisciplinary research, Contemporary Art and Archeology, 28 d’Abril de 16:30h a 18:00h, Sala de Graus. Hi participaran:  Firat Arapoğlu, Adrià Breu, Igor Bogdanovic, Eva Bosch (per zoom), Osman Nuri (per zoom); moderador: Gary Sangster.

- Purpose, Art, Exhibition, interpretation, and Communication, 29 d’Abril de 10h a 11:30h, Biblioteca d’Humanitats (Sala Goytisolo). Hi participaran:   Firat Arapoğlu, Gary Sangster, Murat Germen (per zoom), Anita Taylor, Demet Goural; moderador: Adrià Breu

Es pot trobar més informació als següents llocs web:

Lloc web d'Amics de la Societat Aşıklı. www.asiklider.com

Lloc web del projecte d'investigació i excavació d'Aşıklı. www.asiklihoyuk.org