Estudiants de la Menció de Coordinació de la Seguretat Pública coneixen la tasca dels TEDAX-NRBQ

Visita a la unitat dels TEDAX

Estudiants de la Menció de Coordinació de la Seguretat Pública de 4t curs del Grau van visitar el Complex Policial Central dels Mossos d'Esquadra, a Sabadell, per conèixer com treballaven els professionals de l'Àrea de Desactivació d'Artefactes Explosius (TEDAX - NRBQ).

25/03/2022

Estudiants de 4t curs del Grau de la menció de Coordinació de la Seguretat Pública, de l'assignatura "Regulacions d'Armes i Explosius", impartida per la professora Roser Martínez, van visitar, fa uns dies, el complex central Egara dels Mossos d'Esquadra, a Sabadell, per conèixer les intervencions que realitza l'Àrea de Desactivació d'Artefactes Explosius (TEDAX - NRBQ).

L'alumnat va poder conèixer la història d'aquesta unitat especialitzada en la desactivació o neutralització de qualsevol tipus d'artefacte explosiu, que pugui representar un risc per la seguretat de tipus biològic, químic, radiològic o nuclear.

Jordi Rey, expert d'aquest àmbit, va atendre la delegació de l'Escola, i va explicar diverses actuacions en casos reals en què havia participat aquesta unitat, com la detecció, neutralització i anàlisi d'artefactes de la Guerra Civil que encara es trobaven en indrets de Catalunya, o bé la desactivació d'artefactes improvisats fabricats per delinqüents habituals, grups armats o terroristes. També es va mostrar material i eines que utilitzaven per desenvolupar les seves tasques professionals, i la seva evolució.

Els estudiants van poder veure un museu on es contemplava la història d'aquesta unitat, i on es trobaven dipositats alguns projectils o bombes trobats i desactivats, o reproduccions d'aquests artefactes (com la bomba de l'atemptat del Liceu de 1893).

Per altra banda, L'intendent Josep Antoni Saumell, alumni de l'Escola, va guiar els estudiants per les instal·lacions dels simuladors de tir, on en diferent escenaris i situacions recreats a través de la realitat virtual, s'entrenen els agents per si havien d'actuar utilitzant les seves armes. Els alumnes van poder provar els simuladors i realitzar algunes pràctiques de tir.