ESAGED, a l’especial de la Revista Núvol pel Dia Internacional dels Arxius

Especial Dia dels Arxius - Portada Revista Núvol

La revista ha publicat diverses peces on intervenen exalumnes i professorat de l’Escola. L’acció s’emmarca dins el Dia Internacional dels Arxius a Catalunya, en què també hi ha participat el centre, i també coincideix amb la publicació d’un article de la responsable de recerca, Remei Perpinyà, sobre el llegat documental des de la perspectiva de gènere.

09/06/2020

La Revista Núvol ha llançat un número especial pel Dia Internacional dels Arxius, avui dia 9 de juny. Entre les diferents peces publicades es troben articles de professorat i titulats del Màster Oficial en Arxivística i Gestió de Documents de l’Escola, a més d’informació sobre futures activitats formatives i de participació relacionades amb l’arxivística.

El director de l’Escola, Joan Pérez, ha contribuït a aquest número especial amb una peça on s’exposen els reptes i oportunitats de la formació en arxivística. A “Les certeses de la incertesa: com ensenyar arxivística a partir d’ara”, Joan Pérez manifesta la capacitat d’adaptació dels estudis universitaris a les necessitats del sector. El director ho exemplifica fent referència al canvi operacional de les institucions cap als entorns digitals durant el confinament, i com això ha fet veure la importància d’incorporar “el suport de professionals adequats i específicament formats”.

A l’article “Arxius, memòria i transparència”, firmat per Gerard E. Mur, s’aborda com la qüestió de la professió arxivística relacionada sempre amb “documents antics” ha de canviar i les raons per les quals les organitzacions necessiten arxivers/es. La coordinadora d’estudis, Anahí Casadesús, esmenta que “els alumnes que es formen a l’ESAGED poden ocupar-se de tot el cicle de vida dels documents” i defensa que, tot i l’automatització dels processos, és necessari el factor humà.

En aquesta peça també intervé Remei Perpinyà, responsable de recerca de l’Escola, que destaca la funció social dels arxius per exigir “transparència” i poder “retre comptes”. Però també parla sobre el paper dels arxivers en la construcció de la “memòria social”. “Se’ns valora molt quan parlem de l’administració electrònica o la gestió documental, però no hem sabut transmetre a la gent aquesta altra tasca”, afegeix.

La revista també inclou articles de membres de la comunitat arxivística de Catalunya com l’Associació d’Arxivers i Gestors de Documents de Catalunya, l’Arxiu Municipal de Barcelona o l’Associació d’Arxivers sense Fronteres, i docents del centre com ara Remei Perpinyà, Francesc Giménez o Vicenç Ruiz.

També s’hi inclou informació sobre els estudis oficials i la formació continuada de l’Escola, així com les sessions informatives online que s’estan portant a terme per donar a conèixer els programes formatius.

Article “El llegat documental des de la perspectiva de gènere: igualtat, diversitat i inclusió”, de Remei Perpinyà

La professora i responsable de recerca, Remei Perpinyà, ha publicat recentment un article a l’edició 44 de BID. Textos universitaris de biblioteconomia i documentació on parla sobre la necessitat de repensar els valors d’allò que és arxivable en termes d’igualtat, diversitat i inclusió.

L’article també fa un repàs sobre com l’activisme ha assumit al llarg de la història la tasca de documentar i preservar tot el patrimoni documental generat pel moviment feminista, així com projectes contemporanis sobre aquest tipus d’”arxius de la comunitat”.

L’autora reclama que “a Catalunya queda molt per fer” i s’han de replantejar les polítiques culturals i els criteris de valoració del patrimoni per acollir fons creats pel feminisme però també d’altres col·lectius invisibilitzats.

Dia Internacional dels Arxius: #arxiusaccessibles

A més de participar en la generació de coneixement al voltant de l’arxivística, l’Escola també ha participat com a membre del Comitè d'Organització del Dia Internacional dels Arxius 2020, promogut pel Consell Internacional d’Arxius (CIA/ICA). Enguany, aquest esdeveniment internacional ha volgut destacar el paper social dels arxius i de quines maneres es poden fer més accessibles als ciutadans.

Per aquest motiu, els arxius catalans han organitzat diverses activitats virtuals i s’ha convidat a la població, a la comunitat investigadora i al personal d’aquestes institucions a compartir la seva experiència com a usuaris dels arxius.