Entrevista al Grup d'Argumentació i debat

Fotodebat

Entrevista a Pau Hernández del Águila, membre del Grup d'Argumentació i debat de la Universitat Autònoma de Barcelona

04/10/2022

1. El GAD és un projecte d’innovació format per alumnes, exalumnes i professors amb vinculació a la facultat. Fins a quin punt és important que la universitat tingui un grup de debat?

Crec que és fonamental perquè nosaltres estem en uns tipus de grau on la comunicació oral és fonamental. Sí que és cert que el dret té una part escrita, però també t’has d’enfrontar a una realitat en la qual has de parlar en públic constantment, ja sigui en judicis, negociacions etc... i són unes habilitats que costen molt d’ensenyar a l’aula pel gran nombre d’alumnes que hi ha i la quantitat de temari teòric que s’imparteix.

1. Creu que aquestes habilitats no es potencien prou als instituts?

Ni molt menys. Nosaltres oferim activitats amb estudiants de secundària, com els divendres del dret i del debat o els cursos d’estiu, i participem a la xarxa Vives per secundària perquè és una habilitat que s’hauria de treballar de la mateixa manera que es fa amb les matemàtiques.

1. A qui s’adreça el Grup d’Argumentació i debat? Només a estudiants de Dret?

No. Nosaltres ens adrecem a tota la universitat. També hem tingut a estudiants d’altres universitats que no tenen grup de debat. Aquest any, per exemple, tenim molta diversitat: hi ha alumnes de Dret, però també de Ciències Polítiques o del nou grau d’intel·ligència artificial d’Enginyeria. També treballem amb professors i exalumnes.

1. Quants membres en formen part actualment?

Ara som uns 30 membres que portem més de dos semestres i estem en període d’inscripcions. De moment ja s’han inscrit més de 20 membres nous.

1. Quin tipus d’activitats feu?

La principal activitat que fem són les formacions cap a l’alumnat. Tenim diversos graus de formació: una formació per a novells, és a dir, per a la gent que s’inicia, i està molt focalitzada als fonaments de l’argumentació i de l’oratòria; un segon nivell en el qual s’entra més en qüestions concretes d’argumentació més específiques; i les formacions de nivell avançat que estan més orientades per a aquelles persones que volen anar a tornejos de debat i els agrada més aquesta vessant més competitiva.

Per altra banda, participem amb moltes activitats que organitza Dinamització comunitària, per exemple la setmana que ve prepararem una parada per la Festa Major, i amb altres tipus d’activitats que van sorgint al llarg del curs.

1. Organitzareu una lliga interna ...

Sí, sempre a finals de semestre, després d’haver acabat les formacions, organitzem una lliga interna on els novells competeixen entre ells per posar en pràctica tots els coneixements apresos. El que veiem és que a la gent li agrada aquesta espècie de “competició entre iguals”, perquè és una manera de conèixer persones que està fent el mateix que tu.

1. Quins temes es tracten en aquestes lligues internes de debat?

Com que el nostre model de debat és el parlamentari britànic i no pas l’acadèmic, els hi donem un tema i els alumnes tenen quinze minuts per preparar-s’ho sense poder buscar informació a internet. Això fa que no s’hagin de parar a analitzar dades i que puguem focalitzar-nos en les eines de debat.

Dit això, els temes principals acostumen a ser: sentiments, qüestions jurídiques, filosofia, economia i relacions internacionals. Tot i això, intentem variar molt de temes per no haver de debatre sempre sobre el mateix.

1. Com us financeu?

Nosaltres som una associació que ens autofinancem. Tenim diverses fonts de finançament: en primer lloc a través de les quotes que paguem els membres del grup. Paguem 30 anuals, però és més un preu simbòlic que no pas un preu que ens permeti finançar-nos; també fem cursos d’estiu i a secundària que són el volum més gran de finançament que rebem; i algunes activitats que fem com per exemple per Sant Jordi, que venem roses, o per la Festa Major tenim una parada.

1. Heu estat campions nacionals 18 vegades. A què es deu aquest èxit?

Durant la pandèmia moltes institucions d’arreu d’Espanya no van participar gaire en els tornejos telemàtics mentre que nosaltres sí que ho vàrem fer i, per tant, no hi ha hagut una escletxa entre la generació precovid i postcovid. Això ens ha permès seguir competint.

Per nosaltres és una gran satisfacció veure que la formació que donem als nostres membres té un resultat positiu.

1. Quines activitats teniu planificades per enguany?

Estarem presents a la Festa Major de la UAB, tenim tornejos planificats a Granada, Salamanca i un parell a Madrid, i volem reprendre els divendres de debat amb els estudiants de secundària. Al desembre tenim la lliga interna, i de cara al segon semestre participarem en l’organització de la Copa Catalunya de debat i el torneig nacional al mes d’abril.