Entrevista a la síndica de greuges de la UAB

IMG_Sindicauab

María Jesús Espuny és l’actual síndica de greuges de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha destacat com a impulsora dels estudis de Relacions Laborals a la UAB. A més, ha estat vicedegana de la Facultat de Dret, coordinadora del doble grau de Relacions Laborals i Dret, directora del Centre d'Estudis i Recerca Dones i Drets i coordinadora de la Comunitat Alumni de Relacions Laborals. L'any 2016 va rebre la distinció Jaume Vicens Vives a la Qualitat Docent Universitària que atorga la Generalitat.

10/11/2022

1. El seu nomenament com a síndica de greuges de la UAB va ser l’1 de juny. Quina valoració en fa d’aquests primers mesos?

El mes abans al meu nomenament, quan ja estava la proposta feta, vaig estar veient el dia a dia i el funcionament intern de la sindicatura amb l’anterior síndic, el Dr. Manuel Gerpe. Em faltava conèixer el procediment, i em vaig adonar que està absolutament regulat.

Respecte a l’experiència d’aquests primers mesos, he de dir que ha estat “novedosa”. Vaig ser vint-i-tres anys Vicedegana de la Facultat de Dret i coordinadora del grau de relacions laborals i, per tant, podria preveure algun tipus de les queixes que arribarien. Encarar aquesta responsabilitat representa un repte al final de la meva trajectòria acadèmica.

1. Quines són les funcions de la síndica de greuges exactament?

La síndica de greuges de la universitat és la persona que intenta col·laborar amb el bon funcionament de la institució, sobretot, el més important és que ha de vetllar pels drets i les llibertats de tota la comunitat universitària, en la qual hi ha els Estudiants, el Professorat Acadèmic i el Personal d’Administració i Serveis. No obstant això, s’ha de tenir en compte que la síndica exerceix una activitat informativa de caràcter tuïtiu en aquelles ocasions que li són sotmeses o que d’ofici decideix sobre el bon funcionament de la universitat. Et poso un exemple, fa uns mesos va sortir per la televisió que havia problemes amb els estudiants que venien des de Manresa amb autobús a la UAB, ja que anaven molt plens, vaig posar-me a disposició de la Vicerectora del Campus Sostenible i dels òrgans competents; afortunadament es va solucionar en 24 h.

1. Quins objectius s’ha marcat?

Segons el reglament de funcionament de la sindica de greuges hi ha fins a 6 mesos per tal de solucionar un tema, el meu objectiu és intentar solucionar-los el més ràpid possible. Amb aquesta qüestió compto amb un element importantíssim, la col·laboració dels diferents òrgans competents implicats. Per la meva part he anat a totes les facultats per a presentar-me, explicar  les meves funciones i que estic aquí a disposició de tota la comunitat universitària. Des de l’1 de juny fins ara tothom ha col·laborat de forma ràpida amb eficàcia i eficiència.

Ara estem pendents de la Llei 3/2022 de 24 de febrer de convivència universitària i, malgrat que les sindicatures (defensories universitàries) no podem intervenir, sí que ho podem fer amb veu però sense vot. Hi ha altres temes que em preocupen com la salut mental o les dificultats d’accés a la carrera acadèmica per part del professorat jove o la LOSU.

1. En què consisteix la Llei de convivència universitària?

Aquesta llei estableix unes bases que cada universitat traslladarà a les seves pròpies Normes de Convivència d’obligat compliment per a tota la comunitat; té una primera part amb un preàmbul i un títol preliminar amb conceptes fonamentals i el títol II estableix un règim disciplinari sobre les faltes i sancions aplicables als estudiants. Aquesta llei substitueix al Reglament de Disciplina Acadèmica de 1954, completant disposicions posteriors.

1. Quantes persones té al seu darrere?

Només la meva secretària, Francesca Castaño.

Quan una persona vol fer una queixa l’ha de fer sempre d’acord amb una instància/formulari, i que s’informa de manera molt clara a la pàgina web següent: https://www.uab.cat/web/coneix-la-uab/organs-de-govern-i-de-representacio/sindic-de-greuges-1345662896936.html

1. Quines són les principals queixes que rep?

Són molt genèriques. Hi ha qüestions més de fons, per les quals he hagut de parlar amb els diferents òrgans competents, per tal de tenir un intercanvi d’impressions.

Altres temes que m’arriben són queixes per a reclamar certificats molt específics.

1. Vostè ha estat impulsora dels estudis de Relacions Laborals, Vicedegana de la Facultat de Dret, directora del Centre d’Estudis i investigació Dones i Drets, entre moltes altres coses. Què creu que pot aportar com a síndica?

Experiència. El fet de ser jurista també m’afavoreix, però igualment compto amb el suport del gabinet jurídic quan és necessari, de fet, hi ha persones que han  sigut alumnes meves.