• UABDivulga
06/2011

Ensenyament innovador

Ensenyament Innovador
La col·laboració entre els professors de l'IES Cubelles i l'IES Manuel de Cabanyes i els alumnes de l'assignatura Estratègies d'aprenentatge de la Facultat de Psicologia de la UAB, dins del marc del projecte Aprenentatge Recíproc de Competències Professionals, permet una formació recíproca entre "pràctics" i "teòrics" de la psicologia de l'educació millorant les unitats didàctiques per estimular l'autoaprenentatge de l'alumnat en funció de les necessitats i conflictes reals de l'aula.

Aprenentatge Recíproc de Competències Professionals és el nom del projecte que des de fa tres anys desenvolupen els alumnes de l'assignatura Estratègies d'aprenentatge de la Facultat de Psicologia de la UAB conjuntament amb el professorat de l'IES Cubelles i l'IES Manuel de Cabanyes.

Com el seu nom indica, aquesta iniciativa neix amb el propòsit de promoure les competències professionals que aquests estudiants desenvoluparan en la seva futura professió d'assessors psicoeducatius.

Amb aquest objectiu, els futurs assessors col·laboren amb els professors de secundària en l'elaboració d'unitats didàctiques, i hi proposen canvis metodològics innovadors orientats a afavorir l'autonomia d'aprenentatge dels alumnes de secundària.

I com duen a terme aquesta col·laboració? En primer lloc, els estudiants de Psicologia confeccionen una guia d'estratègies d'aprenentatge per als docents d'una classe de l'Institut. Al mateix temps, els professors de l'IES els assessoren sobre les condicions, situacions i conflictes que hi ha en aquella classe.

Un cop elaborada la unitat didàctica, els professors valoren el treball i, a continuació, apliquen les unitats didàctiques amb els seus propis alumnes de secundària. D'aquesta manera, hi ha una formació recíproca entre els estudiants de Psicologia i el professorat de secundària dels instituts que hi participen. I els propis alumnes de l'Institut també s'acaben beneficiant del projecte.

Els professors dels IES estan molt satisfets d'aquesta experiència innovadora, ja que gràcies a les noves metodologies educatives proposades pels estudiants de la UAB han obtingut excel·lents resultats en relació a la motivació dels seus alumnes, així com un increment en el seu rendiment.

A més, fruit d'un conveni amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, s'han instal·lat un conjunt de càmeres a l'Institut Cubelles per analitzar algunes classes online, fer recerques i elaborar material videogràfic per formació.

Aquest projecte està coordinat pel professor Carles Monereo i hi participen la professora Sonia Sánchez Busques i els becaris Núria Suñé i Andy Morodo. Tots ells són membres de l'equip de recerca i innovació psicoeducativa SINTE que centra les seves activitats d'investigació, formació i difusió en l'estudi del paradigma de l'aprenentatge estratègic.

Carlos Monereo Font
Àrea de Psicologia Evolutiva i de l'Educació