Els alumnes de 1r de Màster s’endinsen a l’arxiu-pulmó del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC)

Arxiu MNAC
La visita s’emmarca dins de la instal·lació artística #Pneumotòrax, de Jordi Ferreiro, que pretén difondre i divulgar sobre l’arxiu administratiu del MNAC i la concepció artística i d’investigació sobre la història i innovació dels centres educatius de les seves institucions precedents.

08/11/2019

Ahir, dijous 7 de novembre, els estudiants de 1r curs del Màster en Arxivística i Gestió de Documents van realitzar una sortida al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

La visita va consistir en una incursió al dipòsit del Museu, conegut com a “arxiu-pulmó”, del qual n’ha sortit la instal·lació #Pneumotòrax, creada per l’artista i educador Jordi Ferreiro. Aquesta exposició, situada a l’Espai EducArt, està concebuda com un conjunt de “fugues” o recorreguts al voltant del dipòsit amb la intenció de treure a la llum projectes i vivències del MNAC i les seves col·leccions, i conèixer el seu paper en l’àmbit de l’educació.

Els estudiants van començar la sessió amb una introducció i un joc per reconèixer quin tipus de documents es tracten a l’arxiu del Museu. L’objectiu de la acció lúdica va ser explicar de forma il·lustrativa i els límits documentals d’un arxiu d’aquestes característiques i que alumnes aprenguessin distingir la diferència entre un document d’arxiu, un document de biblioteca o una obra artística. Es tracta d’un exercici que els professionals dels museus -arxivers, bibliotecaris i conservadors-, s’han de fer constantment per saber quin servei acabarà gestionant cada document.

A continuació, els alumnes van realitzar un recorregut a l’Arxiu per descobrir el seu quadre de fons, de la mà de l’arxivera Reme Barbero. A l’arxiu administratiu (l’”arxiu-pulmó”), l’autor de l’exposició, Jordi Ferreiro, els va explicar la seva arribada a l’Arxiu, què va significar la descoberta, i com es va plantejar la creació de  #Pneumotòrax.

La part final de la visita va consistir en un debat-col·loqui sobre els límits entre els arxius i l’obra artística.

Sobre Pneumotórax. Una perforació a l’arxiu-pulmó del Museu Nacional

L’exposició va néixer arran de l’estudi de documentació que l’artista va realitzar als diferents Departaments d’Educació dels museus de la ciutat de Barcelona amb l’objectiu de descobrir la llarga relació que té l’educació amb el museu a partir de la documentació preservada, coincidint amb el 45è aniversari del departament educatiu del museu.

Aquests documents de l’Arxiu del MNAC, que es va crear l’any 1995, provenen dels arxius de les dues institucions predecessores de l’actual museu: el Museu d’Art de Catalunya (MAC) i el Museu d’Art Modern (MAM).

La instal·lació es pot visitar fins el 24 de novembre de 2019.