El professor Alfonso Perona analitza en un article l’ús dels drons durant el confinament

Anàlisi Alfonso Perona de l'ús dels drons durant el confinament

L’expert en mobilitat posa en context la utilització de “naus no tripulades” en situacions de risc greu i enumera quina és la normativa d’actuació que les administracions locals han de tenir present per a la seva utilització en l’espai aeri municipal.

16/04/2020

Alfonso Perona, professor de l’Escola i expert en mobilitat, ha escrit un nou article al seu blog Perona Movilidad sobre la utilització de drons durant el confinament per l’emergència sanitària del Covid-19.

A l’article, el professor posa de manifest la importància de seguir explorant noves vies d’utilització dels drons per a la millora d’aspectes en mobilitat i seguretat.

Un exemple és la utilització de naus no tripulades per part de la Policia Local i Protecció Civil de Parets del Vallès, com a element de suport a la vigilància i a l’avís. “Utilització molt positiva i que permet un major control amb menys exposició als riscos de contagi”, segons Perona.

L’expert, però, recorda que s’han de complir uns requisits perquè els cossos de seguretat puguin utilitzar aquesta tecnologia en l’àmbit local.

Una d’aquestes condicions és que el policia que piloti el dron ha de tenir un títol certificat i emès per l’AESA (Agència Estatal de Seguretat Aèria) com a operador d’aeronaus. L'Escola ofereix aquesta possibilitat a través del curs d'especialització en Pilots i Operadors de Drons en Seguretat i Emergències.

L’ens o cos de seguretat públic també ha d’estar certificat i autoritzat per l’Agència a utilitzar aquests drons en situacions de control especials, i ha de donar d’alta a cada un dels drons que pertanyen a la seva flota.

Totes les aeronaus han de tenir una assegurança de responsabilitat civil “que cobreixi qualsevol dany que es pugui produir a tercers”.

A més a més, s’ha d’obtenir una autorització de la comissió de videovigilància per poder utilitzar càmeres de vídeo i la seva filmació.

El professor també recorda que “si alguna empresa privada treballa per a l’administració local per realitzar aquests vols de control, ha de complir igualment aquests requisits i ha d’estar coordinat amb Aeroports Espanyols i Navegació Aèria”.

Per a Alfonso Perona, doncs, l’estat d’alarma no justifica un ús indiscriminat dels drons: “no val tot en aquests moments”, diu, i “s’han de complir els requisits en l’ús d’aquestes aeronaus i que pròximament demostressin que són un repte en l’ús de l’espai aeri municipal”.

Per últim, el docent recomana l’empresa 112dron per rebre més informació sobre la gestió dels drons en matèria d’emergències i prevenció de riscos garantint la seguretat jurídica. L’organisme està format per membres del professorat de l’Escola i experts en la matèria.