• UABDivulga
05/2011

Disseminació i factors de risc de la grip porcina a Espanya

Influença
El porc pot infectar-se tant per virus de la grip d’origen humà com d’origen aviar. A partir d'aquests, per recombinació, poden generar-se nous virus de la grip, com l'A/H1N1 que va causar la pandèmia l’any 2009. Aquest estudi d'investigadors del CReSA demostra una àmplia disseminació dels virus influença en les explotacions porcines d’Espanya i que gairebé la meitat dels animals estudiats presenten anticossos enfront diferents virus d’influença. El treball també aporta nova informació per tal d’evitar l‘entrada i la disseminació de la malaltia a les granges.

La influença és una malaltia infecciosa que afecta a una gran varietat d’espècies, entre elles humans, porcs, èquids i aus. La infecció per virus de la grip en l'espècie porcina té un paper molt rellevant, ja que el porc pot infectar-se tant per virus de la grip d’origen humà com d’origen aviar i pot actuar com a matriu per a la generació de nous virus de la grip a partir de la recombinació de virus d’aus i mamífers, com va ocórrer recentment amb l’aparició del virus A/H1N1 que va causar una pandèmia l’any 2009.

Recentment, s’han estudiat 98 explotacions porcines escollides a l’atzar i distribuïdes arreu del territori espanyol per tal de valorar quin percentatge de porcs havien estat en contacte amb el virus de la grip. Per tal d’analitzar les mostres recollides vam utilitzar la tècnica de la inhibició de l'hemaglutinació (IH), que permet detectar anticossos enfront els tres subtipus vírics que més freqüentment es detecten en el porc, els subtipus H1N1, H1N2 i H3N2.

Totes les explotacions estudiades van presentar, com a mínim, un animal amb anticossos enfront algun dels tres subtipus analitzats. A nivell individual més del 75% (1622/2151) dels porcs van presentar anticossos enfront algun dels subtipus. Per altra banda, i de manera molt interessant, vam detectar que gairebé la meitat (44%) dels animals estudiats presentaven anticossos enfront dos o més subtipus simultàniament i per tant, vam evidenciar que, amb freqüència, el porc s’infecta per diferents virus d’influença i per tant la generació de nous virus recombinants és perfectament factible.

Alhora, mitjançant una enquesta que responien tots els grangers responsables de les granges estudiades, vam poder determinar quins eren els factors de risc que predisposaven la circulació de virus d’influença porcina en una explotació. En concret, tres factors de risc van resultar associats amb seroprevalences elevades enfront influença porcina: un percentatge de reposició de truges elevat, particions entre corrals discontínues que permeten el contacte directe entre animals de diferents corrals i uns accessos a la granja no controlats.

Aquest treball ha evidenciat una àmplia disseminació dels virus influença en les explotacions porcines d’Espanya. A més a més, els resultats obtinguts aporten nova informació per tal d’evitar l‘entrada i disseminació de la malaltia en granja, com ara un control del estatus sanitari de les truges de reposició, un disseny de les instal·lacions de la granja que eviti en contacte directe entre animals i l‘aplicació de mesures de bioseguretat que minimitzin el contacte de persones, vehicles i animals salvatges amb els porcs de la explotació.

Distribució geogràfica de les granges mostrejades (representades amb punts blancs) arreu del territori espanyol en l'estudi: "Seroprevalence and risk factors of swine influenza in Spain".

Meritxell Simon-Grifé
Centre de Recerca en Sanitat Animal (CReSA)

Referències

“Seroprevalence and risk factors of swine influenza in Spain”. Simon-Grifé et al. Vet Microbiol. 149 (1-2) 56-63. 2011.

View low-bandwidth version