Article sobre la reducció dels delictes presencials a causa de la situació d'alarma

Article sobre la reducció dels delictes a causa de la COVID-19
Foto: Manolo García - Diari "Ara"

En un article publicat al diari Ara sobre la reducció del nombre dels delictes presencials a causa de la situació generada per la COVID-19, Montserrat Iglesias-Lucía, Directora de l'Escola, i Daniel Limones, President del Col·legi de Criminòlegs de Catalunya i exalumne de l'EPSI, analitzen les causes i conseqüències de l'establiment de l'estat d'alarma en els actes delictius.

15/04/2020

A l'article "El COVID-19 desploma els delictes presencials",  publicat al diari Ara, el passat 29 de març, s'informa sobre la davallada del nombre de furts i robatoris amb violència, i baralles al carrer, en la delinqüència urbana de Barcelona, segons els registres dels Mossos d'Esquadra, que indiquen que les denúncies per aquests fets s'han reduït en un 80%, a causa de l'establiment de la situació d'alarma originada per la crisi del coronavirus.

A l'anàlisi del decreixement de delictes, en aquesta peça periodística, s'ha comptat amb la intervenció de Montserrat Iglesias-Lucía, Directora de l'Escola, i Daniel Limones, President del Col·legi de Criminòlegs de Catalunya i alumni de l'EPSI, aportant la seva expertesa en l'àmbit de la seguretat integral i prevenció.

Amb la situació de confinament imposada per les autoritats governamentals per frenar l'expansió de la COVID-19, els hàbits de la població han canviat i fa vida a casa. En aquest sentit, els actes delictius que succeeixen a la via pública "han quedat reduïts perquè ara els possibles delinqüents no tenen tantes víctimes. Alhora, ha crescut el control formal i informal, amb més patrulles i gent mirant des dels balcons”, comenta Limones. Per la seva part, i en aquest mateix sentit, Iglesias-Lucía explica que “la presència policial i la limitació dels desplaçaments impedeixen que hi hagi oportunitats”, i que no es produeixin aglomeracions per poder realitzar algun acte delictiu per part de lladres.

Pel que a la violència de gènere durant el període de confinament, ambdós experts es mostren preocupats, ja que l'aïllament ocasionat per la situació del coronavirus ha desprotegit a les víctimes dels seus maltractadors. La docent de l'EPSI contempla que aquests utilitzen la incomunicació social com a "estratègia per augmentar el control" sobre les seves víctimes. El criminòleg afegeix que els delictes que "passen dins el domicili poden créixer i les víctimes no se’n poden separar, perquè comparteixen l’habitatge les 24 hores. Ara és més complicat demanar ajuda".

L'article finalitza analitzant l'increment dels ciberdelictes degut a fraus per recaptar fons per suposades campanyes per combatre la malaltia de la COVID-19.

Podeu llegir íntegrament aquesta publicació, a l'enllaç.