‘Libraries in conflict areas’: quan la guerra s’acarnissa amb el coneixement i el patrimoni

Biblioteca de la Universitat de Mosul bombardejada
Biblioteca de la Universitat de Mosul completament destruïda pels bombardejos del juny 2014 © Al-Monitor

Fa sis anys que l’antic cap de biblioteques de la Universitat de Mosul, Mohammed Jasim Aal-Hajiahmed, va marxar de l’Iraq amb la seva família per culpa de la guerra. El 21 d’octubre impartirà una conferència a l'Autònoma, amb la situació de l’Iraq i la necessitat de conservar el coneixement i el patrimoni de les biblioteques com a temes centrals. L’assistència s’ha de confirmar per inscripció prèvia.

08/10/2020

Mohammed Jasim Aal-Hajiahmed, que actualment cursa un doctorat a la Facultat, reflexionarà sobre el paper de les biblioteques en la conservació de patrimoni cultural des de la seva experiència personal

El 5 de juny del 2014, com cada dia, Mohammed Jasim Aal-Hajiahmed tornava cap a casa de la seva feina com a cap de biblioteques de la Universitat de Mosul. No sabia que seria el seu últim dia: l’endemà, l’Estat Islàmic va bombardejar la ciutat, deixant la universitat en ruïnes. Aal-Hajiahmed, a més, va haver de fugir de l’Iraq del seu país amb la seva família, ja que molts acadèmics estaven a les llistes negres dels terroristes.

Des de la seva experiència, Aal-Hajiahmed impartirà la conferència Libraries in conflict areas: The case of Mosul University Library before and after the war in Iraq, on reflexionarà sobre l’important paper de les biblioteques com a lloc d’aixopluc i conservació del coneixement i el patrimoni cultural. També s’hi analitzarà la situació actual al nord de l’Iraq, precària a causa dels diversos conflictes bèl·lics recents que s’hi ha donat.

La conferència se celebra el dimecres 21 d’octubre del 2020, de 16 a 18h, a la Sala d'Actes de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia de l’Autònoma. L’organitzen el Servei de Biblioteques de la UAB, la Fundació Autònoma Solidària i diverses facultats, amb especial menció a la nostra, Traducció i Interpretació, on actualment Aal-Hajiahmed hi cursa un doctorat.

Es recorda que l’aforament és limitat i que és obligatori seguir escrupolosament les indicacions sanitàries per la Covid-19 per instrucció del pla de contingència de la UAB. L’assistència a l’acte, d’altra banda, s’ha de confirmar per inscripció prèvia. Finalment, es recomana la lectura d’aquesta entrevista a Aal-Hajiahmed on parla de les seves vivències.