- Microcredencial UAB
- Codi de l'estudi: 5128/101
- 1a edició
- Modalitat: Semipresencial
- Crèdits: 3 ECTS
- Inici: 07/10/2025
- Final: 13/11/2025
- Places: 30
- Orientació: Professional
- Preu: 270 €
-
Preu especial 81 €
Col·lectiu d'aplicació: Import amb el descompte del Fons NextGenerationUE aplicat
- Idioma de docència: Català
- Lloc: Facultat de Ciències de l'Educació - UAB
La competència 9 del currículum vigent, centrada en la competència metalingüística, té com a finalitat el desenvolupament de la capacitat de l'alumnat de primària de reflexionar sobre la llengua i els seus usos. Això implica un canvi metodològic en l'ensenyament de la gramàtica, més centrat en el rol actiu dels escolars i en la construcció d'un saber sobre la llengua que connecti amb els seus coneixements previs, que els faci millorar les habilitats lingüístiques i que els permeti començar a entendre com funciona el sistema lingüístic. Això implica que el docent ha de seleccionar quins continguts gramaticals s'han d'introduir en aquesta etapa educativa i de quina manera. Per això aquesta microcredencial planteja dos grans objectius.
En primer lloc, vol actualitzar la competència lingüística i metalingüística dels mestres per tal d'abordar els continguts lingüístics des de la perspectiva d'haver-los d'ensenyar, i, en segon lloc, pretén dotar-los de fonamentació teòrica i d'estratègies didàctiques perquè puguin promoure la reflexió sobre la llengua entre els escolars amb l'anàlisi i creació de situacions d'aprenentatge per ensenyar gramàtica des de la reflexió des de les primeres etapes. Per assolir-los, les sessions parteixen de situacions reals, la resolució de les quals han de donar resposta a les dificultats detectades a les aules i fer possible establir i analitzar els ponts entre la competència comunicativa i la reflexió sobre la llengua, tot tenint en compte la retroacció del docent com a eina al servei de la reflexió metalingüística.
- L'actualització lingüística per a l'ensenyament
- La retroacció correctiva escrita
- Els conceptes gramaticals
- Les seqüencies didàctiques per aprendre gramàtica a l'escola primària
En primer lloc, vol actualitzar la competència lingüística i metalingüística dels mestres per tal d'abordar els continguts lingüístics des de la perspectiva d'haver-los d'ensenyar, i, en segon lloc, pretén dotar-los de fonamentació teòrica i d'estratègies didàctiques perquè puguin promoure la reflexió sobre la llengua entre els escolars amb l'anàlisi i creació de situacions d'aprenentatge per ensenyar gramàtica des de la reflexió des de les primeres etapes. Per assolir-los, les sessions parteixen de situacions reals, la resolució de les quals han de donar resposta a les dificultats detectades a les aules i fer possible establir i analitzar els ponts entre la competència comunicativa i la reflexió sobre la llengua, tot tenint en compte la retroacció del docent com a eina al servei de la reflexió metalingüística.
Continguts
- La competència metalingüística- L'actualització lingüística per a l'ensenyament
- La retroacció correctiva escrita
- Els conceptes gramaticals
- Les seqüencies didàctiques per aprendre gramàtica a l'escola primària
Sortides professionals
Docents de primària.Beques i ajuts
Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.
Centres responsables
Escola de Formació Permanent
Centres col·laboradors
Departament dEducació i de Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Contacte
Carmen Duran Rivas
Telèfon: 606744676