Qüestionen els projectes de mitigació del canvi climàtic als països en desenvolupament

Terra (NASA)
Un compendi d'articles publicats en un número especial de la revista Environment and Planning A, editat per investigadors de l'ICTA i de la Universitat d'East Anglia, posa en dubte la integritat ambiental i els beneficis socials dels projectes de mitigació del canvi climàtic al Sud Global.

23/11/2015

L’investigador de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), el doctor Esteve Corbera, i el doctor Adrian Martin, de la Universitat d’East Anglia (Regne Unit) han co-editat un número especial de la revista Environment and Planning A (octubre 2015), en la qual es debat extensament sobre les implicacions de reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle mitjançant projectes energètics o de gestió de l’ús del sòl al Sud global. Milers d’aquests projectes s’han desenvolupat arreu del món durant la primera fase de compliment del Protocol de Kyoto, i a les portes de la propera cimera de la Convenció Marc sobre el Canvi Climàtic de les Nacions Unides a París (desembre 2015), és un bon moment per reflexionar i valorar els efectes d’aquests projectes. El Sud global inclou tots aquells països que no estan inclosos a l’Annex I de la Convenció Marc sobre el Canvi Climàtic de les Nacions Unides i que, majoritàriament, aplega les economies emergents de l’Àsia, l’Àfrica i Amèrica Llatina i la resta de països en desenvolupament.

El conjunt d’articles publicats estan liderats per investigadors dels Estats Units, Canadà, Austràlia i el Regne Unit, i co-desenvolupats amb les respectives contraparts als països d’estudi. Entre els efectes principals sobre les persones participants en els projectes i el medi ambient, es destaquen impactes positius sobre els ingressos i els mercats locals de treball, però alhora una manca de capacitació i enteniment sobre l’objectiu últim dels projectes, que és la mitigació del canvi climàtic global mitjançant l’intercanvi de drets d’emissió.

En aquest sentit, els articles posen en dubte la contribució real a la reducció d’emissions. En general doncs, el conjunt d’articles publicats ens plantegen la incòmoda pregunta si cal seguir donant suport a polítiques i projectes de reducció d’emissions al sud global quan aquests projectes estan, per una banda, afavorint que empreses i governs del Nord redueixin les seves emissions a costos més baixos, però alhora resulten en alguns efectes positius en la seva dimensió econòmica i social. En altres paraules, per què és o no és ambientalment i socialment just mitigar les emissions fora dels països que més contaminen?, i qui té en última instància la legitimitat per contestar la pregunta i continuar promovent o cancel·lar aquests projectes?