Neix IURISLAB a la Facultat de Dret de la UAB

Josep Cañabate; Ricard Esteban; Maria Barcons i Santi Robert

La Junta de la Facultat va acordar la modificació del Reglament del SEDIJ i va escollir un nou consell del govern d’aquest òrgan el passat 29 de gener.

30/01/2024

La Junta de la Facultat de Dret de 29 de gener de 2024 ha acordat la modificació del Reglament dels Serveis d’Estudis i Dictàmens Jurídics (SEDIJ). Aquest òrgan va ser creat per la Comissió de Transferència i Projectes Estratègics, per Acord 20/2012, com una unitat administrativa de suport a la transferència del coneixement, amb naturalesa de laboratori de prestació de serveis. Aquest servei té com a objecte promoure i canalitzar l’elaboració d’informes i dictàmens jurídics per a professionals del dret, així com desenvolupar altres activitats relacionades amb la difusió, la formació i la investigació en l’àmbit jurídic. La degana de la Facultat, Dra. Susana Navas, va agrair als professors Santiago Robert i Ricard Esteban la feina realitzada en el darrer any i mig en la redacció de la proposta que finalment es va aprovar per unanimitat.

Aquest nou reglament estableix la creació de la Clínica Jurídica de la Facultat de Dret (IURISLAB) com una nova activitat docent solidària del SEDIJ amb caràcter permanent. La Clínica Jurídica, tal com diu el seu preàmbul del seu reglament,  “abordarà qüestions que presentin interès acadèmic i social, amb una atenció especial a aquelles relacionades amb problemàtiques de justícia social. Mitjançant convenis i col·laboracions amb organitzacions i entitats diverses, així com amb professionals independents dins d'un programa pro bono o acords semblants, la clínica es dedicarà a l'elaboració d'estudis jurídico-socials per realitzar diagnòstics jurídics dels casos plantejats. Aquesta tasca, estrictament formativa i sense ànim de lucre, serà realitzada gratuïtament per l’alumnat de la Facultat de Dret, sempre sota la tutela i supervisió del professorat universitari i, si escau, de professionals del dret en exercici.”

Amb aquesta iniciativa, la Facultat de Dret vol contribuir al compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, especialment en relació amb l’accés a la justícia, la igualtat de gènere, la pau i les institucions sòlides, la reducció de les desigualtats i l’aliança per als objectius.

A la Junta de Facultat celebrada el dia 29 de gener igualment s’ha escollit el nou consell de govern del SEDIJ, el qual està integrat pel Dr. Josep Cañabate, director, el Dr. Santiago Robert, vocal secretari i la Dra. Maria Barcons, vocal d’afers econòmics. El Dr. Ricard Esteban, Vicedegà d'ordenació acadèmica, Dret+Droit i màsters, ha estat elegit per la Junta com a responsable de les activitats en la modalitat “aprenentatge servei” (ApS). El nou equip directiu va agrair a la degana i a la Junta la confiança dipositada. Finalment, alineant-se amb el deganat de la facultat, va manifestar la voluntat que la Clínica Jurídica sigui un veritable laboratori d’idees i experiències dins de la facultat, creant sinèrgies i col·laborant amb les múltiples iniciatives existents.