Montserrat Iglesias-Lucía: "Apostem pel talent de les empreses perquè pugui obtenir un títol universitari"

Entrevista a Montserrat Iglesias-Lucía amb motiu del III Congrés Prevencionar

La Directora de l'Escola de Prevenció i Seguretat Integral, Montserrat Iglesias-Lucía, ha estat entrevistada amb motiu de la seva participació com a ponent al III Congreso Prevencionar, que es celebrarà el 7, 8 i 9 d'octubre en format virtual. El centre també serà present a la fira en línia que es realitza en paral·lel per donar a conèixer els seus estudis en Prevenció i Seguretat.

28/09/2021

Els dies 7, 8 i 9 d'octubre es celebrarà, virtualment, el III Congreso Prevencionar, l'esdeveniment bianual internacional de referència de l'àmbit de la Seguretat i la Salut en el treball. Enguany, la trobada de reflexió i debat sobre les noves tendències del Sector versarà al voltant de la Ciència, Coneixement i Transferència, on professionals, experts, emprenedors, empreses, representants d'administracions, investigadors i acadèmics participaran en diverses ponències i taules rodones per explicar les seves experiències per reinventar-se i adaptar-se a la situació de pandèmia, i les innovacions que han hagut d'aplicar.

En paral·lel al congrés es realitzarà una fira en línia on diverses empreses, proveïdors i entitats tindran els seus estands virtuals per mostrar els seus productes i avenços en prevenció de riscos laborals. En aquest sentit, l'Escola de Prevenció i Seguretat Integral de la UAB, hi serà present per donar a conèixer els seus estudis de Grau, i les diferents especialitzacions en Prevenció i Seguretat que s'imparteixen a través de màsters, postgraus, cursos i formació in company.

Montserrat Iglesias-Lucía, Directora de l'Escola i membre del Comitè Científic del Congrés, ha estat entrevistada, per videoconferència, amb motiu de la seva participació com a ponent, per Juan Pedro Sánchez, representant de l'Instituto de Seguridad y Bienestar Laboral

La conversa s'ha iniciat amb la docent presentant l'EPSI com l'únic centre universitari de l'estat espanyol on es cursa el Grau Oficial en Prevenció i Seguretat Integral, i on els estudiants es poden habilitar com a Tècnics/ques Superiors de Riscos Laborals.

Proactivitat per prevenir accidents

També ha analitzat l'evolució de la seguretat i la salut a l'empresa en els darrers anys. Tot i que reconeix que sempre hi ha coses per millorar, Iglesias-Lucía contempla que s'ha donat un salt qualitatiu, des que es va aprovar la Llei, per fomentar la conscienciació i sensibilització en la prevenció dels riscos laborals, i millorar la qualitat de la vida personal i professional dels treballadors i treballadores.

La Directora de l'EPSI comenta que inculca als seus estudiants que per gestionar l'àmbit de la Prevenció i Seguretat cal anar més enllà de les normes creades pel legislador, perquè "han de ser proactius a l'hora de prevenir accidents i salvar vides".

Iglesias-Lucía destaca el fet que els titulats i titulades del Cicle Formatiu de Grau Superior de Riscos Professionals puguin accedir directament al Grau en Prevenció i Seguretat Integral de la UAB, i se'ls hi pugui convalidar un any per poder obtenir un títol oficial universitari i convertir-se en tècnics i tècniques superiors. "Volem apostar pel talent que hi ha a les empreses treballant perquè pugui obtenir un títol universitari, i així millorar en el seu àmbit professional", afegeix la Directora.

Recerca aplicada a l'aula

En referència a la recerca que es realitza des de l'Escola s'ofereix una visió professionalitzadora de la Universitat, i per aquest motiu, s'analitzen les necessitats i demandes del Sector per poder donar resposta des del punt de vista acadèmic. No només es reflexiona sobre la societat que tenim, sinó quina societat es vol i es treballa per intentar aconseguir-ho.

La investigació és duta a terme pel professorat acadèmic, però la docent subratlla que l'alumnat també participa a la recerca a l'aula, ja a través dels seus Treballs Final de Grau, o posteriorment quan realitzen un màster o un doctorat i presenten els seus estudis. En aquest sentit, Iglesias-Lucía troba interessant que molts estudiants, que són tècnics/ques intermitjos i treballen, cursin el Grau i pactin amb les seves empreses la temàtica del seu TFG, per poder-ho aplicar en els seus centres de treball, i fer-ho realitat, amb els coneixements adquirits durant els anys d'aprenentatge a l'Escola.

Finalment, la videoconferència conclou amb la recomanació de la Directora a assistir al congrés, ja que és un "espai per fer networking especialitzat, trobar-se amb empreses de reconegut prestigi, Universitats i proveïdors. Hi haurà xerrades sobre els temes que preocupen als professionals", essent una cita indispensable pels estudiants i per a les persones interessades en el Sector.

Podeu veure l'entrevista completa tot seguit:

Intervencions de Montserrat Iglesias-Lucía al III Congreso Prevencionar

La Directora de l'EPSI participarà a la taula rodona sobre el Present i Futur de la Formació Universitària en Prevenció, que es celebrarà el dijous 7 d'octubre, a les 16:30 hores, juntament amb Juan José Agún González, Fermin Torrano Montalvo, Alfonso Cortés Pérez i Manuel Alegre Nueno.

Per altra banda, el divendres 8 d'octubre, a les 17:30 h, Iglesias-Lucía oferirà la conferència online Reptes de la PRL. Els "doraemons" ens donen totes les solucions?

Podeu consultar el programa de ponències, clicant sobre aquest enllaç.

Per realitzar la inscripció a aquest esdeveniment, visiteu aquesta pàgina.