La UAB recorda les víctimes de la violència de gènere

ManifestSilenci
Amb motiu del Dia Mundial contra les Violències de Gènere, el 25 de novembre, la UAB ha fet un minut de silenci a les 12 h. A més, un llaç lila s'ha col·locat a la façana de l’Edifici Àgora, i a la Plaça Cívica s'ha fet la lectura d'un manifest de la Universitat contra la violència de gènere.

24/11/2016

La rectora de la UAB, Margarita Arboix, la vicerectora d'Estudiants i Ocupabilitat, Sara Moreno, i la directora de l'Observatori per a la Igualtat, Joana Gallego, han presidit el minut de silenci que ha tingut lloc al campus de Bellaterra el 25 de novembre, a les 12 h. en memòria de les víctimes de la violència de gènere. Tota la comunitat UAB ha estat cridada a participar-hi.

La iniciativa s'ha dut a terme amb motiu del Dia Internacional contra les Violències de Gènere i s'ha promogut per l’Observatori per a la Igualtat de la UAB. A més a més del minut de silenci, la comunitat universitària ha exposat més símbols en senyal de protesta contra les violències de gènere. Un llaç de color lila s'ha col·locat a la façana de l’Edifici Àgora. I, després del minut de silenci, a la Plaça Cívica s'ha realitzat la lectura del manifest de la UAB contra la violència de gènere.

La vicerectora ha explicat la importància de celebrar els dies internacionals, que tot i les crítiques que reben, en general, "serveixen per denunciar, visibilitzar i fer reflexionar sobre problemes que no sempre surten a la llum pública". Però ha insistit en el fet que cal seguir fent-ho la resta de l'any.

En el manifest -que ha llegit Joana Gallego- s'explica, entre d'altres coses, que "ja portem 39 dones assassinades a tot Espanya, 6 d’elles a Catalunya, sense comptar altres feminicidis que no apareixen a les llistes oficials, però que són manifestacions del menyspreu contra la dignitat i la llibertat de les dones que està molt instal·lat a la societat i que tan difícil resulta eradicar". Podeu llegir complet el manifest en l'enllaç que figura al final d'aquesta notícia.

El Dia Internacional es va celebrar per primera vegada l’any 1981. El 1993, les Nacions Unides van aprovar la Declaració sobre la Eliminació de la Violència contra la Dona, definint aquesta com “Tot acte de violència basat en el gènere que té com a resultat possible o real un dany físic, sexual o psicològic, incloses les amenaces, la coacció o la prohibició arbitrària de la llibertat, sigui en la vida pública o la privada".

Amb aquesta declaració es va consolidar la lluita contra aquest tipus de violència per part de totes les institucions governamentals i no governamentals, que va tenir la seva culminació al 1999, amb la designació oficial per part de les Nacions Unides del 25 de novembre com a Dia Internacional de la Eliminació de la Violència contra la Dona.

L'Observatori per a la Igualtat es dedica principalment a l’anàlisi de les desigualtats a l’educació superior, concretament a l'estudi i la diagnosi del sexisme i les desigualtats per discapacitat, des d’una perspectiva interseccional. A la UAB, aquesta unitat va iniciar la seva activitat l'any 2005, centrant les seves actuacions en l’àmbit de desigualtat entre dones i homes. El 2008 va ampliar el seu camp d'actuació a aquells col·lectius que es puguin veure sotmesos a condicions desfavorables per raó de discapacitat i situació econòmica o social (immigració, edat i orientació sexual).

Més informació: ManifestViolenciaGenere