La sobirania alimentària al Carib analitzada per Marion Werner

Cartell xerrada
Marion Werner, investigadora de la Universitat Estatal de Nova York i actual professora visitant al Departament de Geografia de la UAB, oferirà una conferència sobre sobirania alimentària al Carib a les instal·lacions de l'ICTA. La xerrada serà en anglès i tindrà lloc dilluns 22 d'octubre a les 12:30h a la sala Z de l'ICTA.

18/10/2018

Aquesta xerrada, amb títol "Sobirania alimentària al Carib? Explorant les possibilitats a través del prisma de la producció d'arròs a la República Dominicana", plantejarà una reflexió més àmplia sobre la sobirania alimentària i el desenvolupament desigual en relació amb el sistema alimentari de la República Dominicana.

L'estat dominicà té un paper central en la producció nacional d'aliments en relació amb molts dels seus veïns al Carib, una regió altament exposada a la regulació del mercat internacional d'aliments i agricultura. Analitzarà per què és aquest el cas a través del prisma de la formidable economia arrossera del país, que satisfà la demanda interna.

A partir d'entrevistes amb líders del sector i del govern, i d'una enquesta a petits productors d'arròs, Marion Werner sostindrà que la producció d'arròs dominicà materialitza la sobirania de l'estat en el context d'un mosaic regulador que està dominat formalment pels mercats internacionals i les corporacions multinacionals.

Es preveu que la preponderància d'aquestes últimes forces s'intensifiqui en virtut d'un acord de lliure comerç (és a dir, DR-CAFTA) que redueix les proteccions aranzelàries dels productes alimentaris sensibles, inclòs l'arròs. La seva anàlisi apunta als desafiaments per a les polítiques transformadores de la sobirania alimentària en aquest context, on les pràctiques estatals són al mateix temps hostils a les demandes progressives de la justícia alimentària i, al mateix temps, són relativament efectives per debilitar l'agenda d’hipercomercialització desenvolupada per Washington.

Marion Werner és professora associada i codirectora del Center for Trade, Environment and Development al Departament de Geografia de la Universitat Estatal de Nova York, Buffalo. És autora de Global Displacements: The making of Uneven development in the Caribbean (Wiley-Blackwell, 2016) i coeditora de The Doreen Massey Reader i Doreen Massey: Critical Dialogues (Agenda, 2018). És professora visitant en el Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) en el curs 2018-2019.

Data: Dilluns 22 d'octubre de 2018.
Hora: 12:30 h.
Lloc: Sala Z / 022 ICTA-UAB.