La Facultat de Ciències organitza una conferència sobre la relació entre la ciència i la democràcia

cartell conferencia ciencia i democracia

En commemoració del 50è aniversari, la Facultat proposa una reflexió sota el títol "Ciència i democràcia: Algunes reflexions en temps d'incertesa" a partir d'una conferència virtual el proper 8 d'abril a les 12h.

10/03/2021

L'Agustí Nieto-Galan, catedràtic i director de l'Institut d’Història de la Ciència (IHC) de la Universitat Autònoma de Barcelona ens farà reflexionar sobre els conceptes ciència i democràcia a partir de la conferència virtual "Ciència i democràcia: Algunes reflexions en temps d'incertesa" el proper 8 d'abril a les 12 h

Ciència i democràcia, són dues paraules incompatibles, o potser complementàries? Probablement ningú gosaria fer un referèndum sobre la validesa de la gravetat newtoniana o la teoria atòmica, però segurament tothom acceptaria la naturalesa profundament humana i social de la ciència, protagonista del benestar (o del malestar) de milions de ciutadans.

És per això que aquesta conferència pretén fer-nos reflexionar sobre aquesta relació inevitable entre ciència i democràcia, entre la recerca científica (el coneixement en un sentit ampli), i la seva interacció continuada amb l’esfera pública. A través d’alguns exemples històrics del segle XX (que en bona mesura ens transportaran a l’època històrica viscuda per la Facultat de Ciències de la UAB), i també mitjançant les lliçons que hem après en aquest darrer any de pandèmia, es discutiran alguns dels grans reptes de la cultura científica del nostre present: el canvi constant d’especialitats o disciplines; l’impacte dels mitjans de comunicació en l’autoritat científica; la irrupció del gènere; la importància (no sempre prou valorada) de l’ensenyament i de la divulgació; i el gir participatiu que es detecta en temes com el canvi climàtic, les energies renovables, la salut pública o els productes químics de síntesi. Enmig de l’emergència sanitària i de la incertesa del present, es perfila una nova ciència ciutadana que segurament formarà part indestriable de la cultura i els valors de les properes dècades.

Agustí Nieto-Galan és catedràtic d'història de la ciència a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i investigador "ICREA Acadèmia" (2009 & 2018). Químic i historiador, ha estat investigador de la Modern History Faculty de la Universitat d'Oxford, i del CNRS a París. La seva recerca s'ha centrat en la història de la química (segles XVIII-XX), la història de la divulgació científica (segles XVIII-XX), la història urbana de la ciència, i les relacions entre ciència i política al segle XX. El seus darrers llibres es titulen: The Politics of Chemistry (Cambridge University Press, 2019) i Tóxicos invisibles (Icaria, 2020, editat amb Ximo Guillem-Llobat). Actualment dirigeix el nou Institut d’Història de la Ciència (IHC) de la UAB.

L'acte es transmetrà en obert a partir d'aquest enllaç mitjançant la plataforma Teams.