La aceleración tecnológica, en el punto de mira de la primera lección del curso en la Facultad de Derecho (reseña profesor Joan Amenós)

IMG_Facultatdret

Las inauguraciones de curso universitario son un género literario peculiar. Permiten muchas perspectivas. Este año, el 6 de octubre, la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Barcelona centró su apertura en el impacto de las transformaciones técnicas sobre el mundo jurídico.

03/11/2022

Les inauguracions de curs universitari són un gènere literari peculiar. Permeten moltes perspectives. Aquest any, el 6 d’octubre, la Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Barcelona va centrar l’obertura en l’impacte de les transformacions  tècniques sobre el món jurídic. Primer punt: constatació. Aquest va ser el paper assumit per l’exposició introductòria i laudatio de la degana de la Facultat, la Dra. Susana Navas. Lluïen en el seu discurs les perles que ja  es troben a les diferents branques del Dret: els algoritmes marcant les decisions administratives, la irrupció revolucionària del blockchain al Dret privat, l’espectacular digitalització del Dret immobiliari...Neologismes pertot arreu i absorció rapidíssima dels nous procediments.

Segon moment: entra en escena el Dr. Manual Desantes Real, catedràtic de Dret internacional Privat a la Universitat d’Alacant, home amb una brillantíssima trajectòria i expert reconegut internacionalment en matèria de propietat industrial, marques i patents. Obrí la xerrada confessant la seva radical estupefacció davant la magnitud i la velocitat dels canvis. El concepte central va ser el de creixement exponencial. Els augments lineals, les pedres del progrés arrossegades lentament, van quedant lluny. Ara el coneixement es multiplica i els avenços es produeixen en pocs anys, en mesos, en segons...El saber s’enfila com una carabassera.

Per a acabar-ho d’adobar, les matèries es tornen híbrides. Per exemple, es mesclen la tecnologia i la biologia. Els raigs infrarojos ens diuen on són els jaciments arqueològics. Els misteris de la fecundació reclamen una regulació quan l’únic que sabem es que alguns éssers es veuen al microscopi. Tremolen les separacions entre les diferents branques jurídiques.

En efecte, el Dret no pot quedar al marge d’aquesta revolució, però les dificultats són immenses. Per exemple, en matèria de propietat industrial –un sector que el conferenciant coneix molt bé i on s’observen símptomes de desconcert-. En aquest camp, fins i tot el nostre Rector va fer un apunt en la seva glosa de felicitació al conferenciant. En concret, introduint una reflexió sobre el desús de les institucions jurídiques rovellades.

Escolto la conferència rodejat d’estudiants, principalment dels primers cursos. Dintre d’uns anys, alguns seran jutges, advocats, notaris,...Sento que el professor Desantes fa un parell de referències a les realitats que no canvien. Em quedo pensant en l’essència permanent de l’ésser humà: un animal que menteix i que guarda enveja, que roba i que s’entrega, que té por i vol protegir els seus, que sovint és avar i que de sobte es desprèn de tot. Aquesta antropologia substancial que el jurista contemplarà a la seva taula, rodejat d’estris informàtics que ara no podem ni imaginar. Les cavil·lacions acaben quan, solemnement, el Rector proclama el començament oficial del curs a la Facultat de Dret.