L'advocat Marc Espinosa fa una xerrada sobre Despatxos Grans a l'alumnat d'ADE + Dret

Marc Espinosa

El passat 22 de febrer, l'exalumne i advocat Marc Espinosa va realitzar una xerrada a l'alumnat d'ADE + Dret sobre les diferents sortides professionals en el món del Dret i sobre com és treballar en despatxos grans en el departament de Dret Mercantil.

06/03/2023

"S’ha d’entendre el Dret com una professió i no com un treball."

Dimecres 22 de febrer, Marc Espinosa, exalumne d’ADE + Dret, va explicar a l’alumnat les diverses sortides professionals que té el Doble Grau i com és treballar en despatxos grans en el departament de Dret Mercantil.

1. Quin és el teu perfil professional?

Vaig estudiar Administració d’Empreses i Dret a la UAB i després vaig fer el màster d’Accés a l’Advocacia amb especialització en Dret Mercantil a l’ESADE.

2. Quina és la teva experiència professional?

Quan estava cursant el Doble Grau en Administració d’Empreses i Dret, l’últim any, vaig participar en un programa de pràctiques curriculars d’ADE durant un any en l’empresa Nestlé, on estava, sobretot, en l’àrea de màrqueting, encara que també feia tasques legals. Vaig acabar aquestes pràctiques i vaig començar unes altres a l’empresa Deloitte, al departament fiscal, però vaig veure que no em va agradar gaire.

No obstant això, vaig començar el màster d’Accés a l’Advocacia amb especialització en Dret Mercantil, on feia pràctiques en un despatx d’advocats a Cases & Lacambra, a l’àrea mercantil. Quan vaig acabar el màster, em vaig incorporar durant 4 anys. Finalment, vaig canviar al despatx on estic ara i ja porto 1 any i mig.

3. En què consisteix el teu treball actual?

Em dedico a 3 àrees fonamentals:

La part més societària: portant al dia el que seria temes relacionats amb la societat, els llibres socials, tot el tema d’ampliacions, reduccions de capital, unificació d’òrgans d’administració, etc. Totes aquestes tasques del dia a dia legal de la societat.

Després tindríem la part que és més contractual, en el qual entraria tota la negociació de tota classe de contractes mercantils:  distribució, agència, prestació de servei... siguin tenint un component més nacional o més internacional.

I la tercera branca consistiria en el M&A. Per exemple, a Alemanya et podria distribuir entre el que serien dues parts diferenciades: la part de més reestructuració, tot el que són fusions, decisions i polítiques interestructurals. Per exemple, quan hi ha un client que necessita dur a terme una reestructuració de grup per poder tributar menys, que, en aquest cas, no hi hauria contrapart. D’altra banda, seria quan sí que hi ha contrapart com, per exemple, les contravendes d’empreses, participacions socials, d’accions...

4. Com descrivires el teu dia a dia en el teu treball?

Molt exigent i amb molta feina, però és el que m’agrada. S’ha d’entendre el Dret com una professió i no com un treball. T’ha d’agradar el que fas, però a la vegada és molt exigent, ja que et poden exigir tant els clients com els superiors.

Al final, com els advocats no tenim matèria primera, no transformem res, tot surt dels nostres coneixements que hem estudiat o l’experiència que anem assolint al cap dels anys. Amb això és el que anem produint i anem venent.

5. A què vas venir a parlar en la xerrada?

A la xerrada vaig parlar sobre les sortides professionals en el món del Dret, a l’Advocacia, sobretot. A més, vaig explicar el que es fa en el Departament Mercantil d’un despatx important.

Així mateix, vaig explicar les diferents àrees que toquem i una sèrie de coses a tenir en compte pels alumnes que estan acabant ara el Doble Grau d’ADE+ Dret a l’hora d’enfocar la seva carrera professional. Si volen tirar més d’advocat d’empresa, advocat de despatx o anar pel sector públic i opositar.

6. Quins són els trets principals que vols que es quedin els estudiants?

El principal és que si es volen dedicar al Dret, haurien de començar la seva carrera professional en un despatx d’advocats, sigui gran, petit o mitjà. Treballaran molt, però guanyaran més.

És un inici de carrera professional millor perquè podran aprendre molt i, d’aquesta manera, veure si, veritablement, els hi agrada el Dret. Si els hi agrada, poden continuar la seva carrera en un despatx i, si no, ja tenen experiència i poden especialitzar-se en advocat d’empresa, que és més tranquil. Així mateix, poden buscar una altra alternativa, entrar en alguna empresa en el departament de vendes o d’operacions, etc.

Una altra recomanació seria que els que hagin fet ADE + Dret facin el màster, encara que no siguin advocats. D’aquesta manera, és una cosa que ja tindran.

I, sobretot, abans d’acabar els seus estudis, que s’hagin informat bé, que tinguin clar per on volen tirar i que es dediquin a allò que veritablement els hi agrada. Hi ha moltes eines al seu abast per saber-ho, sigui internet o xerrades de sortides professionals. Que es preparin els processos de selecció, que estudiïn bé l’empresa o despatx en la que volen treballar.