Entrevista en profunditat a Juan Ramón Hidalgo, expert en Dret Alimentari, a "Noms Propis"

Entrevista a Juan Ramón Hidalgo a

El Director del Fòrum QSA -EPSI FUAB de Normes Alimentàries i Coordinador del Màster en Gestió de la Seguretat i la Qualitat Alimentària, Juan Ramón Hidalgo, va ser el protagonista entrevistat del programa "Noms Propis" de La 2 de TVE a Catalunya, emès el passat 24 febrer, per parlar sobre la seva trajectòria professional de més de 20 anys en l'àmbit del Dret i la Seguretat Alimentària, i per tractar diversos temes d'actualitat del sector de l'alimentació i la seva regulació.

17/03/2021

Juan Ramón Hidalgo, Director del Fòrum QSA-EPSI FUAB de Normes Alimentàries i Coordinador del Màster en Gestió de la Seguretat i la Qualitat Alimentària, i el Postgrau en Dret de la Qualitat i la Seguretat, que s'imparteixen a l'Escola, va ser la persona convidada al programa "Noms Propis", de La 2 de TVE a Catalunya,el passat 24 de febrer.

En aquest espai televisiu s'entrevista en profunditat personalitats de diversos camps del coneixement i la cultura que són reconeguts pel seu prestigi i dedicació en el seu àmbit d'especialització. El professor Juan Ramón Hidalgo és un dels pioners del Dret Alimentari i la Seguretat al nostre país, amb una trajectòria professional de més de 20 anys, treballant i assessorant a empreses agroalimentàries i a institucions públiques.

Pioner en Dret Alimentari

Es va repassar la seva carrera, des dels seus inicis, en que es dedicava al dret penalista per acabar treballant, amb el temps i l'experiència, en el "Dret dels Drets", com ell comentava durant l'entrevista per referir-se al Dret Alimentari, ja que podia aplegar diversos aspectes dels drets administratius, civil, penal, de consum, etc. La seva expertesa en legislació alimentària la va anar forjant quan va començar a treballar en una editorial per elaborar un llibre sobre la responsabilitat alimentària dels productes defectuosos, per passar a col·laborar setmanalment amb un diari sobre seguretat alimentària, creat per la Fundación Grupo Eroski i el Ministeri de Salut.

El seu bagatge el va portar a realitzar classes a la Universitat de Vic, fins als nostres dies en què és el director del grup d'opinió d'experts en normes alimentàries de l'Escola de Prevenció i Seguretat Integral de la UAB, i coordinador del seus màster i postgrau en Seguretat i Qualitat Alimentària.

Evolució i actualitat de la legislació alimentària

L'entrevista va seguir reflexionant al voltant de l'evolució que havia experimentat la legislació alimentària, Hidalgo va comentar que hi va haver un canvi de mentalitat molt important arrel de les crisis de finals dels 90 i principis del segle XXI (com les ocasionades per l'oli de colza, les vaques boges...), en què les regulacions dels aliments van passar de centrar-se en la qualitat per enfocar-se cap a la seguretat, i va canviar tot el sistema normatiu, per imposar-se l'analítica dels riscos: no només es tractava de complir exclusivament amb la regulació dels aliments, sinó d'analitzar contínuament els riscos que podien comportar aquests per la salut dels consumidors. Les empreses alimentàries es van haver d'adaptar amb un termini curt de temps a aquestes normes més exigents. Gràcies a aquest fet "els aliments són molt més segurs que abans", explicava l'entrevistat.

Es va tractar també la rellevància de l'etiquetatge, i Hidalgo va destacar que les empreses havien fet molt esforços per etiquetar correctament els seus productes, i hi havia un control oficial per verificar que ho feien seguint la normativa. "L'etiqueta ofereix informació vital sobre la seguretat de l'aliment", va afegir, i era necessari que el consumidor final també llegís aquestes informacions, sobretot, si es tractava de persones amb al·lèrgies o intoleràncies. Per la resta de la població també era important que s'informessin de les característiques del producte pel que feia a caducitat o data de consum preferent, temperatures de conservació, etc.

En referència a la possible contaminació d'aliments, l'expert va contemplar que un dels factors que ho provocava era la mala higiene o la seva mala manipulació, que sovint es produïa a les llars, amb contaminacions creuades entre aliments, els mateixos utensilis utilitzats per tallar diversos productes diferents, o la manca de neteja de mans que podien transmetre patògens.

Un altre tema tractat durant l'entrevista va ser el control més intens que es va implantar en la producció primària, arrel de la crisi de les vaques boges, amb una sèrie de regulacions per garantir la seguretat dels aliments des dels seus inicis a la cadena, des de la producció fins arribar al consum a les cases. La Unió Europea va legislar per protegir més al consumidor final. Abans d'aquesta crisi, el sector primari estava exclòs d'algunes obligacions i requisits.

La intervenció del professor Hidalgo va concloure fent referència a la confiança que s'havia d'atorgar a l'Administració i a les empreses per exercir el control perquè es complissin totes les regulacions en matèria de seguretat alimentària. Segons l'expert, la majoria de companyies agroalimentàries realitzaven un gran esforç econòmic per seguir les disposicions de les normatives, i les complien. "Els operadors han de complir la normativa abans de posar el seu producte al mercat, i l'Administració té obligació de controlar a aquests operadors perquè ho compleixin correctament", va finalitzar l'advocat.

Podeu veure íntegrament l'entrevista a Juan Ramón Hidalgo en aquest vídeo de RTVE.