Entrevista a Montserrat Iglesias-Lucía sobre la incidència de les càmeres de vigilància en la Seguretat

Entrevista a Montserrat Iglesias-Lucía al Diari de Sabadell.
Foto: Diari de Sabadell.

En una entrevista publicada al Diari de Sabadell, la Directora de l'Escola, Montserrat Iglesias-Lucía, analitza l'impacte de l'ús de les càmeres de vigilància en la Seguretat de les ciutats. Segons la docent, “tenir més càmeres no vol dir que l’índex de seguretat sigui més elevat".

22/07/2020

Degut al debat sorgit a Sabadell sobre l'ampliació i desplegament de més càmeres de Seguretat a la ciutat, situades en zones conflictives, i a l'imminent concurs que treurà el seu Ajuntament per concedir la captació de senyal i la transmissió de càmeres de videovigilància, el Diari de Sabadell va realitzar una entrevista a la Directora de l'Escola de Prevenció i Seguretat Integral de la UAB, Montserrat Iglesias-Lucía, com a experta en l'àmbit de la Prevenció i Seguretat sobre la incidència que tenen les càmeres de videovigilància en la Seguretat.

Segons la docent, “tenir més càmeres no vol dir que l’índex de seguretat sigui més elevat”, ja que no sempre són dissuassòries en tots els delictes, com els vinculats amb accions-reaccions i que no són premeditats, com els actes amb violència, i contempla que les càmeres ajuden a obtenir proves posteriorment per als cossos policials.

La investigadora recalca que abans d'instal·lar un sistema de videovigilància cal analitzar prèviament el problema de Seguretat existent de la zona per copsar si amb les càmeres es podrà resoldre realment, i cal tenir en compte 3 factors en la valoració de la seva implantació: com és l'entorn o espai públic on s'ubicaran, el marc jurídic i el marge que té la policia d'actuació per portar-ho a terme, i el comportament de la gent que hi viu. Per Iglesias-Lucía hi ha alternatives a la implementació de càmeres de seguretat, en diversos casos, com transformar l'espai públic, a través del seu disseny, per evitar àrees de poca visibilitat, enllumenat insuficient, etc.

Sobre l'enregistrament d'imatges a través d'aquests dispositus de vigilància, la docent remarca que només es poden utilitzar per Seguretat, i que el seu ús és "un instrument per la policia i el poder judicial amb un interés legítim".

Podeu llegir íntegrament l'entrevista a Montserrat Iglesias-Lucía, a aquest enllaç.