El catedràtic Antoni Milian i Massana, impulsor i director de la proposta de llei per fer front al sensellarisme

Milian

31/01/2022

El catedràtic de dret administratiu de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Antoni Milian i Massana ha estat l’impulsor de la nova proposta de llei per fer front al sensellarisme que vol aprovar el Parlament de Catalunya, i qui ha dirigit la redacció del text legal. També hi ha col·laborat un equip acadèmic de la UAB i la UB, juntament amb Assís Centre d’Acollida, Càritas Catalunya, Arrels fundació, Sant Joan de Déu Serveis Socials i la Comunitat de Sant’Egidio.

Es tracta d’una legislació pionera a Espanya i a Europa, amb l’objectiu de millorar les condicions de vida de les persones sense llar. Segons el catedràtic, el text defineix el concepte d’“espai residencial digne, sigui un hotel, pensió, alberg o qualsevol classe d’allotjament o habitatge d’inserció, un lloc en el qual puguin accedir les 24 hores del dia”. A més, aquesta prestació, llevat de l’última modalitat, haurà de quedar inclosa a la cartera de Serveis Socials. Es tracta d’un llei que condueix a l’habitatge, però no d’una reglamentació d’habitatge.

Aquesta normativa ajudaria a 18.000 persones sense sostre a Catalunya, segons diverses entitats socials, i obliga els ajuntaments a empadronar a tots els qui ho sol·licitin, encara que no tinguin un domicili estable, igual que facilitar-los un títol de transport i accés a la sanitat i a serveis de consigna, bugaderia i dutxa.

Un altre aspecte important és l’obligació que els ajuntaments de municipis de més de 50.000 habitants, i amb un mínim de 20 persones sense sostre, realitzin periòdicament recomptes per conèixer la situació d’aquestes persones en cada moment.

La proposta de text legal ha entrat en el registre del Parlament com a proposició de llei signada per tots els grups polítics, exceptuant Vox. Es desitja que s’aprovi el més aviat possible perquè el 2023 pugui haver entrat en vigor.