Coneixem els guanyadors de l'Elsa Moot Competition

María José Freire, Anastasiya Harapuchyk, Ricardo Pol Hermida, Adrià Medina i Charlotte Vec

Ells són la María José Freire, Anastasiya Harapuchyk, Ricardo Pol Hermida, Adrià Medina Altarriba i la Charlotte Vec, i cada integrant composa un puzzle multicultural molt  enriquidor: Argentina, Bielorússia, Galícia, Catalunya i Alemanya.

07/07/2021

La universitat és una etapa tan sacrificada com gratificant. Acabar l'època d'exàmens, una birra al sol després de classe, una bona nota després d'un semestre d'esforç constant...

I a vegades, les assignatures no només són crèdits a superar, sinó que es converteixen en una font de coneixement i experiència.

Això és el que els hi ha passat a cinc estudiants de la facultat:
la María José Freire, Anastasiya Harapuchyk, Ricardo Pol Hermida, Adrià Medina Altarriba i la Charlotte Vec.

Tots cinc estan a l'últim curs de Dret, i han participat en l'assignatura optativa de Simulació jurídica, impartida per Claudia Cristina Jiménez.

La professora els va animar a participar en l'ELSA Barcelona-UPF Moot Court Competition, i la combinació d'esforç, talent i ganes els ha dut a la victòria.

Des de comunicació de la Facultat de Dret, hem tingut l'oportunitat de conversar amb els guanyadors, conèixer les seves aspiracions i les persones que s'amaguen darrere el premi.

Hem descobert un grup multicultural: Catalunya, Galícia, Bielorússia, Argentina i Alemanya.

L'Adrià Medina, a més d'estar a punt d'acabar dret, està estudiant simultàniament relacions internacionals, una carrera que va néixer mentre ell ja estava fent dret. És de Gurb, però d'aquí ben poc, al setembre, abandonarà aquest poble d'Osona per anar a Islàndia.

Anirà a fer un Erasmus on cursarà assignatures del màster en dret polar. Un vessant del dret molt relacionat amb el canvi climàtic. Ell mateix ens ho ha explicat: "El fet que s'estiguin desfent els pols, obre la possibilitat de noves rutes mercantils, des de la Xina, passant per Rússia, que serien més curtes".

Una realitat, la del desgel, coneguda per tots, però no el seu vessant jurídic, on també juguen un paper important especialitzacions com el dret mediambiental, els drets humans o el dret públic.

L'Anastasiya Harapuchyk va néixer a Bielorússia, però aviat es va instal·lar a Catalunya. Aquest any que ve seguirà a la UAB, ja que li falta acabar el TFG, i seguirà vinculada al voluntariat, on col·labora amb la Creu Roja de Sabadell.

També té clar què farà quan acabi la carrera: farà un màster d'integració europea i relacions internacionals, que la portarà d'intercanvi a Moscou. Un pas més endavant per assolir el seu somni: ser fiscal a la cort penal internacional.

Ella i l'Adrià han estat les cares visibles d'aquest Moot Court, tot i que deixen clar que és un treball en equip, i que la seva tasca no hagués estat possible sense tots els integrants.

La tasca de researcher l'ha desenvolupat el Ricardo. El Ricardo és de Galícia, de Ferrol. Com l'Anastasiya, també li falta el TFG, i participarà amb la FAS, concretament al programa de justícia del centre de Can Llupià, on ja hi ha estat vinculat anteriorment i en destaca "la feina important que desenvolupen".

La involucració del Ricardo en l'associacionisme també el porta a estar lligat a la PAH, i assegura que li agradaria ajudar la plataforma a la seva Galícia natal, on "els falta col·laboració jurídica" per fer front a l'emergència de l'habitatge.

El Ricardo ho té clar: prefereix la docència i l'activisme a l'advocacia.

Tant l'Adrià com l'Anastasiya i el Ricardo estan fent la menció de dret internacional i comunitari. Les altres dues guanyadores, la María José i la Charlotte, es troben d'intercanvi.

La Maria José Freire ve de la Universitat de Buenos Aires i està especialitzant-se en matèria de drets humans i de gènere. La Charlotte Vec està d'intercanvi amb la Universitat de Frankfurt.

Els seus camins seguiran junts per dos motius.

El primer, en ser guanyadors, participaran en un curs sobre drets humans a la delegació de l'ONU a Espanya.

El segon, perquè s'han quedat amb ganes de més competicions, i participaran en el concurs que se celebrarà a la cort penal internacional de l'Haia.

Valorant el premi, l'Anastasiya ha assegurat que més que la il·lusió de guanyar, el que s'emporta és l'equip que han creat: "hem treballat superbé des d'un principi, i guanyar ha estat la cirereta del pastís".

L'Adrià Medina ha remarcat l'esforç de l'equip, el treball en equip, i tots els sacrificis que han hagut de fer, sobretot durant el mes de preparació, per poder tirar endavant.

En definitiva, un premi a la feina ben feta i a unes persones que han demostrat que la combinació de talent i esforç només pot donar com a resultat èxits.