Cinema i literatura en xinès de la mà del TXICC

Fotograma d'un film xinès

El grup de recerca en Traducció del xinès al català/castellà (TXICC) va estrenar una base de dades sobre literatura i una altra sobre cinema el desembre del 2019. Totes dues contenen obres en xinès traduïdes al castellà i català, són constantment actualitzades i el seu accés és obert per a tothom.

12/05/2020

Tant acadèmics, com professionals, com cinèfils i interessats en la literatura poden gaudir d’aquestes bases de dades

Els vincles entre la FTI i la Xina, així com l’Àsia Oriental en general, són cada cop més estrets i la feina constant del grup de recerca TXICC (Traducció del xinès al català/castellà) n’és una prova. Les investigadores d’aquest grup de recerca (Sara Rovira-Esteva, Mireia Vargas-Urpí, Helena Casas-Tost, i Irene Tor-Carroggio) actualitzen constantment les bases de dades d’obres de literatura i cinema en xinès traduïdes al castellà i català. Presentades el desembre del 2019 a la Fundació Institut Confuci de Barcelona, s’hi van afegint obres noves, les més recents durant aquestes setmanes de confinament.

L’objectiu de la base de dades de cinema és proporcionar dades empíriques d’anàlisi des del punt de vista de la traducció tant per a acadèmics com per a professionals i cinèfils. Les pel·lícules de la base de dades, a més, donen una imatge real de com és el cinema en xinès que ha arribat a Espanya, ja que totes s’han emès a casa nostra ja sigui gràcies a festivals, el cinema o la televisió, entre altres canals.

D’altra banda, la base de dades de literatura també pretén oferir dades empíriques accessibles per a tothom sobre les traduccions que s’han fet del xinès a les diverses llengües oficials del nostre país. Les dades d’aquest base permeten una anàlisi posterior, d’entre altres aspectes, la (in)visibilitat dels traductors o el paper d’editorials i traductors en la difusió d’aquesta cultura.

Us convidem a endinsar-vos en aquestes dues bases de dades tan extenses i interessants i recomanem seguir l’activitat del TXICC a través del seu web i el seu perfil a Twitter per a estar al corrent de totes les novetats d’aquest projecte.