Aprovada la política de preservació del Repositori Institucional (DDD) de la UAB

Hemeroteca
El Consell de Govern de la UAB ha aprovat la política de preservació del Repositori Institucional (DDD). S’ha establert, a més, un pla d’actuacions amb les accions de millora que es duran a terme.

23/05/2018

La Universitat Autònoma de Barcelona ha aprovat, en Consell de Govern, la Política de preservació del repositori institucional.

L’objectiu és garantir la continuïtat i seguretat del dipòsit i tot el seu contingut en el marc institucional de la UAB. El Dipòsit Digital de Documents de la UAB (DDD) és l’eina a partir de la qual es gestiona, difon i preserva la producció científica, docent i institucional. El DDD es va inaugurar l’octubre de 2006 i en aquests anys de trajectòria ha augmentat el nombre de documents, els sistemes d’ingesta i també la complexitat de gestió de tot l’entorn físic i operatiu que dóna suport al dipòsit.

La política s’ha establert després d’un procediment intern d’avaluació amb l'assessorament de Miquel Térmens, professor i actual degà de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona. S’ha establert, a més, un pla d’actuacions amb les accions de millora que es duran a terme.

La preservació de recursos digitals planteja una sèrie de problemes relacionats amb la gestió tècnica i l’obsolescència de la tecnologia. Els suports d'emmagatzemament poden ser inestables i es deterioren amb els anys. Cal el manteniment dels sistemes, la verificació de la integritat i una garantia d'accés permanent. Els factors de caràcter institucional, com ara canvis en l’estructura de l’organització o bé en els recursos humans, materials i econòmics dedicats són també elements que impacten en la preservació a llarg termini.

La Universitat Autònoma de Barcelona es compromet a dedicar esforços i assignar recursos per preservar aquests documents amb l’objectiu que siguin accessibles en el futur, i n’encarrega la gestió al Servei de Biblioteques i al Servei d’Informàtica. La preservació digital és un procés que cal actualitzar per adaptar-lo als canvis de l’entorn i que s’integra amb les altres polítiques institucionals pel que fa a pressupost, personal i planificació. Aquesta política inclou tant les accions de preservació a llarg termini, amb l'objectiu d'assegurar la permanència i accés al contingut dels documents digitals, com les accions que es fan a curt termini per anticipar, prevenir, detenir o retardar el deteriorament de les obres digitals.